Pas in 2025 beter mobiel ontvangst in Schipholtunnel
Voorlopig moeten reizigers op station Schiphol Airport het nog doen met traag en slecht werkend internet via het mobiele netwerk. Dit komt omdat de huidige apparatuur verouderd is, en pas volgend jaar vervangen zal worden.
Het aantal reizigers is de afgelopen periode gegroeid en uit cijfers van NS blijkt dat dagelijks bijna 90.000 mensen van, naar en via Schiphol Airport reizen. De capaciteitsproblemen spelen al langere tijd en zijn vooral na de coronaperiode zichtbaar geworden. Vooral in de spits is het momenteel voor reizigers lastig om bijvoorbeeld een internetverbinding te maken zodat ze bijvoorbeeld de NS-app kunnen gebruiken. Volgens Schiphol zijn er op de luchthaven wel gratis Wifi-hotspots beschikbaar om te gebruiken.
Nieuwe apparatuur
Vanaf volgend jaar zal provider Vodafone de apparatuur in de Schipholtunnel vervangen, laat een woordvoerder van het telecombedrijf tegenover Nu.nl weten. Het gaat om een grote ingreep waarbij er sprake zal zijn van een tijdelijke stremming van de treindienst. Dit wordt gecombineerd met een van de vele werkzaamheden van spoorbeheerder ProRail die tot 2028 zullen duren. Vanaf welk moment de nieuwe apparatuur geïnstalleerd wordt is niet bekend. het hangt ervanaf waneer de apparatuur geleverd kan worden, en wanneer ProRail de treinverkeer stil legt. Ook zal er vanaf dat moment ook 5G worden aangeboden.
Samenwerking
De netwerkapparatuur in de Schipholtunnel is eigendom van KPN, maar ook Vodafone en Odido maken er gebruik van. Hierdoor ondervinden klanten van alle drie de providers problemen op het station van Schiphol. KPN onderzoekt samen met de andere telecombedrijven of ze het huidige netwerk tijdelijk kunnen optimaliseren. In Nederland werken telecomproviders samen om tunnels van mobiele dekking te voorzien; één provider bouwt het netwerk en de andere providers sluiten daarop aan. Dit heet 'roaming'. De gebruiker die belt of internet zal hier in de praktijk niks van merken.