Ook Portugal komt met goedkoop reisabonnement voor openbaar vervoer
Naast Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk komt nu ook Portugal met een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen. Met de Green Rail Pass, die 20 euro per maand kost, kan er gebruik worden gemaakt van alle stedelijke, regionale en intercitydiensten van de Portugese spoorwegmaatschappij Comboios de Portugal (CP). De kaart zal aan het eind van het jaar beschikbaar worden.
Uitgesloten van het abonnement zijn de hogesnelheidstreinen van het Alfa Pendular-netwerk. En ook geldt deze niet voor het openbaar vervoer wat niet onder de vervoerder CP valt. Bovendien is het abonnement ook niet geldig op de voorstedelijke treinen in de grootstedelijke gebieden van Lissabon en Porto.
Kritiek
De Portugese vakbond heeft kritiek op de Green Rail Pass, omdat het goedkope abonnement financiële gevolgen kan hebben voor het staatsbedrijf CP. Ze wijzen erop dat de maandpas goedkoper is dan een enkele treinreis van Lissabon naar Coimbra in de tweede klasse, dat 21,30 euro kost. Dit roept zorgen op over de impact op de inkomsten van het spoorbedrijf.
Premier Montenegro verdedigt de maatregel als onderdeel van het bredere mobiliteitsplan van de Portugese overheid om duurzaam vervoer te bevorderen. Hij benadrukt dat het abonnement, dat voor 20 euro per maand beschikbaar is, inwoners van steden als Braga, Porto, Aveiro en Lissabon de mogelijkheid biedt om voordelig en milieuvriendelijk door het hele land te reizen.
Goedkope treinabonnementen in Europa
Met de Green Rail Pass schaart Portugal zich bij andere Europese landen die nationale treinabonnementen aanbieden, zoals Duitsland met het Deutschlandticket voor 49 euro per maand, en vanaf volgend jaar is het 58 euro per maand. Frankrijk en Oostenrijk hebben eveneens vergelijkbare abonnementen. In Oostenrijk biedt het 'Klimaticket' voor 1.095 euro per jaar onbeperkt toegang tot al het openbaar vervoer. In Hongarije bestaat een nationale reiskaart voor ongeveer 49 euro per maand, met extra kortingen voor studenten.
Onderzoek in Nederland
Ook voor Nederland wordt er onderzoek gedaan naar een dergelijk 'klimaatticket'. Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft recentelijk besloten om een onderzoek in te stellen naar een nieuwe kortingskaart die voordeliger zou zijn dan het eerder door de Tweede Kamer voorgestelde NLticket. Dit verbeterde ticket zou dan via OVpay gebruikt kunnen worden, en kan in de daluren 60% korting moeten bieden op treinreizen, en onbeperkt reizen met de bus, tram en metro.
Ook Reizigersorganisatie Rover voert momenteel een campagne voor een NL-ticket naar Duits voorbeeld, die in twee weken tijd al meer dan 10.000 steunbetuigingen heeft verzameld. Zij vinden dat er in Nederland te weinig wordt gedaan om meer mensen het openbaar vervoer in te krijgen. Volgens hen is het beter om veel mensen met een goedkoop kaartje in bus en trein te laten reizen dan weinig mensen met een duur kaartje.