Akkoord gesloten na stakingen vanwege zwaarwerkregeling

 (Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)

Er is afgelopen week door FNV Spoor akkoord gesloten na de eerdere stakingen in het openbaar vervoer en andere sectoren, dat meldt de vakbond. De vakbond werd door minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) uitgenodigd voor overleg om tot een structurele boetevrijstelling voor zware beroepen-regelingen te komen.

Op woensdag 11 september vond er in het openbaar vervoer een staking in de ochtend plaats waardoor er geen NS-treinen en streekvervoer van Arriva, Keolis en Qbuzz reden. De vakbond noemde het een begin van de vele stakingen als het kabinet niet met een goede oplossing over de brug komt.

Akkoord

De minister wilde vóór de stakingen niet verder gaan dan een tijdelijke regeling, waar slechts 15.000 mensen per jaar gebruik van konden maken. Ook bleef het maximaal in de cao af te spreken bedrag ter hoogte van de AOW-uitkering staan.

FNV Spoor zag de RVU-boete (Regeling Vervroegd Uittreden) van 52%, die vanaf 2026 weer over een zware beroepenregeling geheven zou worden door de fiscus, als direct gevaar voor een regeling voor NS-personeel in zware beroepen. Dan zouden de kosten voor werkgevers, waaronder de NS veel te hoog worden, wat ten koste zou gaan van de hoogte van de netto-uitkering en de loonruimte bij de cao-onderhandelingen.

Of je nu in de zestig bent of net gestart bent met werken, is er de mogelijkheid om op tijd met werken te stoppen. Aan cao-tafels wordt per sector bepaald wat onder zwaar werk valt. Het jaarlijkse bedrag voor de regeling wordt verhoogd van € 3.600 naar ongeveer € 30.000, zodat ook mensen met lagere en middeninkomens ervan kunnen profiteren. Er is geen maximumaantal deelnemers, en inkomen speelt geen rol bij de beoordeling; alleen is bepalend of het werk zwaar is.

De FNV heeft het onderhandelingsresultaat positief beoordeeld en met trots ter goedkeuring voorgelegd aan haar leden. Deze is hier te vinden.