Duitse Ruhrtalbahn schrapt waterstoftractie uit aanbesteding
De treinen op het Duitse spoorwegnetwerk rond de plaats Düren op de Rurhralbahn, zal in de nieuwe exploitatie die na 2025 in gaan, niet met waterstoftreinen rijden. Eerder werd er nog besloten om specifiek waterstoftreinen in het aanbestedingsproces mee te nemen. Echter leken onderzoeken uit te lopen op diverse financiële uitdagingen.
Het spoorwegnetwerk bestaat uit de lijnen RB 21 (Linnich, Jülich, Düren, Kreuzau en Heimbach) en RB28 (Düren en Euskirchen). Hier worden momenteel Alstom Lint-54 en RegioShuttle RS1-dieseltreinen ingezet. Met de inzet van federale subsidies leek het erop dat deze treinen vervangen konden worden door waterstoftreinen, echt blijken de kosten hoger te zijn dan verwacht.
Waterstoftreinen zouden over een periode van 30 jaar € 197 miljoen meer kosten dan elektrische treinen, voornamelijk door de hoge waterstofprijzen. Alternatieven met batterijen zijn weliswaar goedkoper dan waterstof, maar brengen nog steeds extra kosten van € 71 miljoen met zich mee. Daarnaast wordt de implementatie van waterstoftreinen gehinderd door technische uitdagingen en onopgeloste operationele kostenoverschrijdingen. Pogingen om extra federale financiering te verkrijgen, zijn tot nu toe mislukt, wat de voortgang verder bemoeilijkt.
Volledige elektrificatie van het spoorwegnetwerk tegen 2037 wordt nu beschouwd als het doel op de lange termijn, waarbij minder vervuilende dieseltreinen of de inzet van batterijtreinen de komende decennia zullen dienen als tussenoplossingen.