Dit gaat er vanaf 15 december veranderen in de dienstregeling

De nieuwe ICNG-B die vanaf 15 december naar België wordt ingezet. (Foto: Roel Hemkes)
De nieuwe ICNG-B die vanaf 15 december naar België wordt ingezet. (Foto: Roel Hemkes)

Vanaf 15 december gaat in het openbaar vervoer de nieuwe dienstregeling in, en vooral bij NS zullen er een hoop dingen veranderd gaan worden. Een grote vernieuwing is dat NS niet alleen inspeelt op toekomstige reizigerswensen en nieuwe infrastructuur, maar ook om meer treinen te laten rijden sinds 2019. Zo worden er per week maar liefst 1.600 extra treinen per week ingezet.

Met de nieuwe dienstregeling heeft de NS het doel om voor veel reizigers de reis sneller te maken. Helaas zullen er ook enkele directe aansluitingen verloren gaan die op de website van Rover genoemd worden. Een andere grote aanpassing is de inzet van Airport Sprinter, de TienMinutenSprinter en de Eurocity (Direct) die naar België rijdt, waarbij ook de nieuwe ICNG, geschikt voor inzet in België, officieel in de reizigersdienst zal rijden.

Spits, avonden, weekenden

De NS breidt de dienstregeling uit door het hele land, zowel tijdens de spits als in de avonden en weekenden. Zo komen de kwartierdiensten terug op trajecten als Amsterdam Centraal-Weesp-Almere, Alkmaar-Amsterdam Centraal en Utrecht-Woerden. Daarnaast vertrekken sommige treinen eerder, en kunnen reizigers later de laatste trein nemen. Zo rijdt er voortaan een vroege trein van Groningen naar de Randstad (vanaf 5.19 uur) en een extra late Intercity van Enschede naar Amersfoort (23.16 uur). Ook kun je vroeg vertrekken van Arnhem naar Amsterdam (5.31 uur) of laat reizen op trajecten als Den Haag-Eindhoven (23.49 uur) en Almere-Utrecht (00.51 uur). Tussen Amsterdam, Leiden en Den Haag rijdt bovendien elke vrijdag- en zaterdagavond tot 01.00 uur elk kwartier een Intercity.

Elke 7,5 minuut een Airport Sprinter

Komende jaren wordt er flink gewerkt aan Amsterdam Centraal om het station klaar te maken voor de toekomst. Dit betekent tijdelijk minder perronsporen. Daarom introduceert de NS vanaf 16 december de nieuwe Airport Sprinter. Deze trein rijdt elke 7,5 minuut tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Centraal. Zo ben je sneller op je bestemming, met een trein die zeven dagen per week rijdt en het grootste deel van de dag beschikbaar is. Deze trein is voorzien van de mogelijkheid dat de machinist de trein kan sluiten waar normaal gesproken de conducteur dit werk deed. Deze blijft voor de assistentie nog steeds aanwezig op de trein, maar heeft dus een taak minder.

TienMinutenSprinter tussen Rotterdam en Den Haag

De TienMinutenTrein was sinds 2022 al als intercity bekend, maar tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht introduceert de NS nu ook de TienminutenSprinter. Deze Sprinter rijdt al tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht, maar zal worden uitgebreid naar Den Haag Centraal.

Omdat de werkzaamheden aan het spoor tussen Rotterdam en Delft Campus nog niet zijn afgerond, zullen twee van de zes sprinters per uur station Schiedam Centrum overslaan. De huidige vier sprinters per uur blijven gewoon rijden.

Meer treinen naar Brussel

Samen met de Belgische vervoerder NMBS verdubbelt de NS het aantal treinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. Dit betekent voor de reiziger dat er meer keuze is, en bovendien flexibele reistijden. Met de nieuwe Eurocity Direct zijn reizigers ongeveer 45 minuten sneller op je bestemming doordat Breda wordt overgeslagen. De trein rijdt vanaf Lelystad en Amsterdam naar Brussel. Voor deze trein zal voornamelijk de nieuwe ICNG-B worden ingezet, maar ook de huidige getrokken rijtuigen kan je de komende maanden nog zien.

De stop in Breda wordt vervangen door een andere Eurocity, die onderdeel is van de NMBS. Deze vertrekt vanuit Rotterdam, en rijdt met de I11-rijtuigen van de NMBS, enis  getrokken door een TRAXX-locomotief, en rijdt via station Breda.

Wijzigingen Intercity Direct met nieuwe route en extra stations

In de nieuwe dienstregeling rijdt de Intercity Direct tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport door naar Amsterdam Zuid, in plaats van naar Amsterdam Centraal. Daarna rijdt de Intercity Direct door naar Almere en Lelystad, of via Hilversum naar Amersfoort. Reizigers naar Schiphol vanuit Oost-Nederland moeten overstappen op station Amersfoort.

Reis je met de Intercity Direct of de Eurocity Direct tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal of andersom in deze richting, dan heb je als NS-vervoerbewijs een Intercity direct Toeslag nodig.

Overige aanpassingen

  • Van maandag tot en met donderdag rijdt de tienminutentrein Rotterdam - Schiphol en Schiphol - Arnhem de hele dag.
  • Op bepaalde trajecten rijdt de eerste trein eerder. Bijvoorbeeld van Groningen naar de Randstad (voortaan vanaf 05.19 uur) en van Arnhem naar Amsterdam (05.31 uur).
  • Op andere trajecten rijdt de NS de laatste trein later. Bijvoorbeeld van Enschede naar Amersfoort (23.16 uur), van Den Haag naar Eindhoven (23.49 uur) en van Almere naar Utrecht (00.51 uur).
  • Op vrijdag- en zaterdagavond rijdt er tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag ieder kwartier een Intercity, tot half 1 ’s nachts.
  • De Intercity tussen Haarlem en Alkmaar keert terug. In de spitsrichting rijdt NS twee ritten per spits, op maandag tot en met donderdag.
  • Tussen Utrecht en Woerden rijden er overdag weer vier Sprinters per uur op maandag tot en met vrijdag.
  • Op vrijdag rijden de Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam vanaf de ochtendspits weer elk kwartier in plaats van vanaf het middaguur.
  • Tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal rijdt NS op vrijdag weer vanaf de ochtendspits een kwartierdienst met Intercity’s in plaats van vanaf het middaguur.
  • Tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal rijden meer treinen in de spits.
  • NS rijdt de Sprinter Utrecht - Hilversum - Hoofddorp weer op vrijdag, zaterdag en zondag.
  • De kwartierdienst op vrijdag met Sprinters tussen Leiden Centraal en Schiphol Airport wordt weer in ere hersteld.
  • NS rijdt de kwartierdienst tussen Eindhoven en Utrecht langer door, namelijk tot 23:00 uur in plaats van 21:00 uur.
  • Tussen Zwolle en Groningen en tussen Zwolle en Leeuwarden rjiden er extra ritten.

Uitdagingen

De NS kampt ook komende jaar met uitdagingen zoals snelheidsbeperkingen en vertraagde levering van ICNG-treinen voor op de HSL, wat ook elders in Nederland ongemak veroorzaakt. Daarnaast kunnen spoorwerkzaamheden van ProRail, zoals rond Amsterdam, de reistijd vanuit het noorden van het land naar Schiphol verlengen. Samen met ProRail als spoorbeheerder wordt er gewerkt aan oplossingen, waaronder de snelheidsverhoging op de HSL, waarbij de maximale snelheid weer een stukje wordt opgeschroefd.

Regionale vervoerders

Bij de regionale vervoerders, Arriva, Qbuzz en Keolis (RRReis en Blauwnet) verandert er niet veel. Enkele treinen zullen vanaf een ander tijdstip vertrekken. Reizigers wordt aangeraden om de actuele reisinformatie te bekijken voor hun vertrek.