Arriva ziet voorlopig af van treindienst Zwolle - Groningen
Spoorvervoerder Arriva ziet voorlopig af van de aangekondigde sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft vrijdag geoordeeld dat spoorbeheerder ProRail onterecht extra ritten op het spoor heeft afgewezen, en Arriva beschouwt de toegewezen vier ritten van een grotere reeks onrendabel.
Arriva heeft dit jaar toestemming gekregen van ProRail om op werkdagen vier ritten per dag te rijden tussen Groningen en Zwolle. Deze stap markeert een belangrijke ontwikkeling in de concurrentiestrijd met NS, aangezien Arriva streeft om meer spoorlijnen over te willen nemen. De nieuwe verbinding biedt Arriva de kans om de strijd met NS aan te gaan op een populaire route.
Toestemming
ProRail gaf eerder Arriva toestemming om tijdens de ochtend- en middagspits elk één trein in beide richtingen te laten rijden. Daarnaast mag Arriva op vrijdagen veertien ritten uitvoeren.
Met vier treinen per dag ziet de vervoerder de treindienst niet als rendabel, en is naar de ACM gestapt. Nu het spoorbedrijf in het gelijk werd gesteld is de volgende stap weer aan ProRail. Zij moeten aan de ACM uitleggen waarom er maar 4 van de aangevraagde 22 treinen kunnen rijden. Ook moet de spoorbeheerder helderheid geven waarom de aanvraag voor zestien treinen tussen Leeuwarden en Heerenveen is afgewezen.
De ACM heeft onderzocht dat er zonder problemen 22 extra treinen op het spoor kunnen rijden tussen Zwolle en Groningen. Volgens ProRail zou de energievoorziening en de veiligheid met overwegen een rol spelen, maar heeft dit volgens de ACM niet duidelijk onderbouwd.
Op 31 december moet ProRail de coördinatieprocedure opnieuw afgerond hebben en een nieuw besluit nemen over het aantal ritten dat Arriva mag rijden. Het is nog onzeker of dit leidt tot een uitbreiding van de dienstregeling.
Teleurstelling
Arriva weet pas eind dit jaar of er extra ritten op de lijn Zwolle-Groningen worden toegewezen, waardoor de eerder geplande start op 2 januari niet haalbaar is. Volgens woordvoerder Nikkie Smit zijn de vier toegekende ritten per dag te weinig om een betrouwbare en rendabele dienstregeling te bieden. Basiskosten zoals personeel, materieel en ticketvoorzieningen maken de operatie met zo’n beperkt aantal treinen financieel onhaalbaar. De vervoerder wacht daarom het nieuwe besluit van ProRail af voordat het verdere plannen maakt.
Arriva noemt de situatie teleurstellend. Met al een ruim jaar voorbereidingen zijn er machinisten opgeleid en testritten uitgevoerd om de dienstregeling in goede banen te leiden. Ondanks het uitstel blijft Arriva positief: "Er zijn machinisten opgeleid, er zijn testritten gedaan, alles is al in gereedheid gebracht. Machinisten hebben hier ook echt zin in".