Kamer: Proef om wegbezuinigde spoorwegpolitie terug te brengen
Er moet een proef komen voor de herinvoering van de spoorwegpolitie. Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt een voorstel van Kamerlid Joost Eerdmans (JA21) om een pilot te starten op het probleemtraject Zwolle-Emmen, meldt De Telegraaf.
De spoorwegpolitie werd in 2013 opgeheven en ondergebracht bij de Dienst Infrastructuur, samen met andere gespecialiseerde politiediensten. Dit ging gepaard met de sluiting van vrijwel alle politieposten op stations.
Proef op Vechtdallijn
Sinds de opheffing is de overlast op de stations en in de trein toegenomen. Vooral de Vechtdallijn tussen Emmen en Zwolle heeft te maken met aanhoudende overlast, waarbij veiligelanders uit het azc in Ter Apel vaak betrokken zijn. Incidenten zoals mishandeling, bedreiging, intimidatie van treinpersoneel, illegaal wapenbezit en diefstal komen regelmatig voor.
Om de problemen aan te pakken, trok Overijssel in 2021 een miljoen euro uit voor de inzet van beveiligingsteams die boa's ondersteunen op stations en in treinen. Dit bedrag wordt jaarlijks tot en met 2027 geïnvesteerd in maatregelen om de veiligheid op de Vechtdallijn te verbeteren.
Onvoldoende resultaat
Dit voorjaar werd duidelijk dat de genomen maatregelen onvoldoende effect hebben. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn de problemen verachtvoudigd ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Er werden meer dan honderd incidenten geregistreerd waarbij reizigers zwartrijden en weigerden zich te legitimeren.
Volgens vervoerder Arriva is de toename van het aantal zwartrijders vooral te verklaren doordat deze nu in de trein worden geregistreerd. Voorheen voorkwamen perroncontroles dat zwartrijders überhaupt konden instappen, maar die controles zijn afgeschaft en vervangen door extra veiligheidsmedewerkers in de trein. Arriva meldt dat de inzet van deze medewerkers heeft geleid tot een afname van agressie tegen personeel. Toch pleit vakbond VVMC voor de herinvoering van perroncontroles om zwartrijden effectiever aan te pakken.
Kamerlid Joost Eerdmans stelt dat het probleem daarmee niet is opgelost. Medewerkers blijven geconfronteerd worden met agressie, scheldpartijen en zelfs fysiek geweld. Om deze problemen aan te pakken, pleit hij voor de herinvoering van de spoorwegpolitie. De partijen VVD, GroenLinks-PvdA, CDA en SP staan positief tegenover het voorstel van JA21.