NS begint met inbouw van ETCS in VIRM-serie

De VIRM-serie van NS waar uiteindelijk ETCS wordt ingebouwd. (Foto: Wijnand Keesmaat)
De VIRM-serie van NS waar uiteindelijk ETCS wordt ingebouwd. (Foto: Wijnand Keesmaat)

De eerste NS-trein uit de VIRM-serie is afgelopen week de werkplaats in Haarlem ingerold voor de inbouw van het ETCS-systeem. Het gaat om treinstel 8742 dat als prototype zal dienen voordat de rest van de treinstellen zal worden omgebouwd.

Uiteindelijk komt het ETCS-signaleringssysteem in alle 176 VIRM-dubbeldekkers, waarmee ze kunnen samenwerken met de ERTMS-beveiligingssystemen op het spoor. Met leverancier Siemens Mobility is in 2022 geleden een contract ondertekend voor ontwikkeling, levering en onderhoud van het systeem in de treinserie. Ook ProRail die het ERTMS-systeem landelijk onderhoudt en monitort vinden intern al proeven plaats waarin een VIRM-trein in een simulatie getest wordt met de bijbehorende apparatuur.

Het is nog niet bekend hoe het beproevings- en opleidingstraject voor ETCS in de VIRM zal verlopen. Treinenweb heeft bij de NS enkele vragen neergelegd. Dit artikel zal dan aangepast worden.

Van ATB naar ERTMS

Momenteel zijn deze dubbeldekkers nog enkel beveiligd met het ATB-systeem (Automatische Trein Beïnvloeding), wat al jaren niet meer actief ontwikkeld wordt, zijn beperkingen en limieten kent en kostbaar in onderhoud is. Daarom heeft het kabinet in 2019 opdracht gegeven ERTMS in te voeren op de sporen in Nederland. Met het nieuwe systeem, wat ook op de HSL-route, Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle en de Betuweroute is aangelegd kan de machinist alle seinen op een scherm zien. Ook kunnen de treinen dan frequenter rijden, en bovendien is het systeem interoperabel omdat anderen landen dit systeem ook gebruiken.

Ombouw

De VIRM-dubbeldekkers zijn als eerste aan de beurt voor de implementatie van het digitale ERTMS-systeem. Voor machinisten betekent dit een aanzienlijke verandering, aangezien elke trein wordt uitgerust met computer- en digitale communicatieapparatuur, waaronder een verbeterde GSM-R en een display in de cabine. Na de VIRM-serie volgen de Sprinter-series SLT en FLIRT. Bij de SLT was in 2014 al een proef met ERTMS uitgevoerd, maar deze werd na een jaar beëindigd.

Moderne treinen zoals SNG, ICNG en de huidige Traxx-locomotieven beschikken al over ETCS en zullen indien nodig worden geüpgraded naar de nieuwste versie. Oudere treinen, zoals de ICM- en DDZ-series, blijven vanwege hun leeftijd buiten schot.