Duitse Bahn verkoopt KISS dubbeldekkers aan de ÖBB

De KISS dubbeldekkers zullen na ruim vijf jaar in dienst bij de DB van hun spoorwegnet gaan verdwijnen. (Foto: Mirkone)
De KISS dubbeldekkers zullen na ruim vijf jaar in dienst bij de DB van hun spoorwegnet gaan verdwijnen. (Foto: Mirkone)

De Deutsche Bahn verkoopt 17 dubbeldekstreinen, oorspronkelijk geleverd aan de Oostenrijkse open-access-operator Westbahn. De Oostenrijkse ÖBB zal de elektrische treinstellen overnemen.

De waarde van de deal voor acht zes-wagentreinen van de klasse 4010 en negen vier-wagentreinen van de klasse 4110 is niet bekendgemaakt.

Kostbaar onderhoud

De treinen, gebouwd in respectievelijk 2011 en 2017, werden oorspronkelijk geleverd aan de Oostenrijkse open-access-operator Westbahn. Deze werden in 2020 verkocht aan de Deutsche Bahn die ze door Stadler liet opknappen om ze daarna in te zetten op de intercitydiensten Rostock - Berlijn - Dresden. DB heeft er naar verluidt voor gekozen om de treinen af te stoten omdat de ze niet voldoende capaciteit hebben voor de routes in Oost-Duitsland. Ook zou het onderhoud te kostbaar en logistiek complex zijn omdat ze in Wenen worden onderhouden. DB zal naar verwachting deze treinstellen in de loop van dit jaar afstoten.

ÖBB

ÖBB heeft extra materieel nodig voor langeafstandspassagiersdiensten en bouwt een vloot KISS dubbeldekkers op, met in totaal 126 nieuwe treinen in bestelling uit een raamcontract met Stadler dat in 2022 werd ondertekend. De treinen die door DB worden verkocht, zijn uitgerust met ETCS level 2 baseline 3 en mogen in Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland rijden.