NS zet camera's langs het spoor in voor efficiënter onderhoud

Een VIRM-trein die over het spoor rijdt. (Foto: NS)
Een VIRM-trein die over het spoor rijdt. (Foto: NS)

De NS heeft een belangrijke mijlpaal behaald voor onderhoud aan hun vloot. In samenwerking met de VolkerRail en BAM Infra Nederland wordt een baanbrekend project gestart om treininspecties uit te voeren met geavanceerde camerasystemen langs het spoor.

Samen met Arcadis, CAF Digital Services en Camlin Rail zijn VolkerRail en BAM Infra Nederland geselecteerd door NS om tien geavanceerde camerasystemen langs het spoor te installeren. Deze systemen maken het mogelijk om de 48-uurs inspecties van treinen volledig te digitaliseren, wat niet alleen het onderhoud efficiënter maakt, maar ook moet bijdragen aan een betrouwbaarder spoorvervoer voor reizigers.

Nachtelijke fysieke inspectie overbodig

Met de nieuwe camerasystemen kunnen inspecties van de treinen digitaal en op afstand worden uitgevoerd, wat de noodzaak voor nachtelijke fysieke inspecties overbodig maakt. Dit biedt NS-monteurs de mogelijkheid om werkzaamheden in hun reguliere diensturen uit te voeren, terwijl herstelwerkzaamheden juist in de nachtdiensten kunnen plaatsvinden. Hiermee wil de NS meer ruimte voor onderhoud creeren op servicelocaties en opstelterreinen.

Portalen over het spoor

VolkerRail heeft inmiddels de portalen met camerasystemen gerealiseerd bij Hoofddorp, Hekendorp, Zwolle, de Hemtunnel en Harderwijk. In 2025 worden de systemen ook geïnstalleerd bij Halfweg, Woerden, Zwijndrecht, Hilversum en Rosmalen, waarmee er een landelijk netwerk van digitale inspecties ontstaat zodat elke NS-trein steeds binnen korte termijn geïnspecteerd wordt. De internationale samenwerking, met onder andere de Spaanse leverancier CAF en de Noord-Ierse Camlin Rail, maakt dit project extra bijzonder.

"De inzet van de camerasystemen zorgt ervoor dat we inspecties overdag kunnen uitvoeren, waardoor 's nachts tijd is voor correctief onderhoud. Deze innovatie biedt ons niet alleen de kans om onderhoud te optimaliseren, maar legt ook de basis voor verdere verbeteringen in ons proces." zegt Barbara de Jong, Projectmanager bij NS.