OuiGo brengt reizigers voordelig van Brussel naar Parijs

OuiGo brengt reizigers voordelig van Brussel naar Parijs. (Foto: NMBS)
OuiGo brengt reizigers voordelig van Brussel naar Parijs. (Foto: NMBS)

Sinds donderdag 19 december rijdt de low-budget OuiGo trein tussen Brussel-Zuid/midi en Paris Nord. Hiermee is er voor reizigers een goedkope verbinding ontstaan om de Franse hoofdstad te kunnen bereiken via de conventionele spoorlijnen. De treindienst wordt gereden in samenwerkingsverband met NMBS en SNCF Voyageurs.

Deze nieuwe treindienst verbindt Brussel en Parijs in 3 uur, met een stop in in Mons, Creil en Aulnoye-Aymeries. Er rijden dagelijks die retourritten in elke richting op belangrijke tijdstippen van de dag. Zo kunnen reizigers in de ochtend, middag en aan het begin van de avond tussen de hoofdsteden reizen. Er is een aansluiting met de Eurocity tussen Rotterdam en Brussel-Zuid/Midi mogelijk.

Tarieven en voorwaarden

De tarieven variëren van 10 euro tot 59 euro voor een enkele reis. Reizigers moeten wel voor deze trein reserveren. Passagiers mogen één stuk handbagage meenemen, maar bij de lancering wordt het tijdelijk toegestaan om zonder extra kosten maximaal twee extra tassen mee te nemen. Kinderen jonger dan vier jaar reizen gratis, terwijl voor kinderen van vier tot twaalf jaar een vast tarief van 8 euro geldt. Ook is het mogelijk om een fiets mee te nemen, zolang deze gedemonteerd is en zich in een hoes bevindt.

Tickets kunnen worden gewijzigd naar een andere datum of tijdstip voor dezelfde bestemming, mits een wijzigingsvergoeding en eventuele tariefverschillen worden betaald. Houd er rekening mee dat er geen wifi beschikbaar is.

Samenstelling

De drie treinen bestaan elk uit een combinatie van acht I11-rijtuigen die uitgevoerd zijn in het OuiGo-roze. Er rijden zes tweede klas rijtuigen, één eerste klas rijtuig en een eerste klas stuurstandrijtuig die voorzien is van een zitplaats voor personen met beperkte mobiliteit en een begeleider.

De treinen worden getrokken door de Siemens-locomotieven van de HLE-18, die toegelaten zijn om in Frankrijk te mogen rijden. Al eerder tijdens de Olympische Zomerspelen reden deze Eurocity al, bij wijze als proef.