Dit wordt 2025: strijd tegen het hoofdrailnet, stijgende tarieven, en terugkomst van Eurostar naar Londen

De Eurocity Direct rijdt als gevolg van de nieuwe hoofdrailconcessie al sinds de intrede van de nieuwe dienstregeling naar Brussel toe. (Foto: Treinenweb)
De Eurocity Direct rijdt als gevolg van de nieuwe hoofdrailconcessie al sinds de intrede van de nieuwe dienstregeling naar Brussel toe. (Foto: Treinenweb)

Het jaar 2025 is inmiddels feestelijk ingeluid, en nu staan we dus aan het begin van het jaar in de maand januari. Een nieuw jaar betekent ook nieuwe veranderingen. We nemen je in dit artikel mee naar hoe het jaar 2025 begint in de spoorwegwereld en wat we op korte termijn kunnen verwachten.

Treindienst Arriva Zwolle - Groningen

Spoorvervoerder Arriva kondigde in september aan om het nieuwe jaar te beginnen met sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen. Het gaat om twee treinen in de ochtendspits en twee treinen in de middagspits. De aanvraag van meer treinen is in het het najaar door ProRail afgewezen, waardoor er van de aangevraagde 22 treinritten maar vier overbleven. Volgens ProRail zou de energievoorziening en de veiligheid met overwegen een rol spelen, maar heeft dit volgens de ACM niet duidelijk onderbouwd. Voordat de dienstregeling van 2025 in ging gaf Arriva aan dat die toegewezen ritten niet rendabel zijn, en dat de start op 2 januari niet haalbaar is.

De aanvraagprocedure is inmiddels opnieuw ingediend , en op de laatste dag van 2024 werd bekend dat ProRail in 2025 niet meer dan vier treinen zal blijven gunnen.

NS Hoofdrailconcessie van 2025 tot en met 2036

Een belangrijk onderwerp dat het afgelopen jaar veel aandacht kreeg, was de toewijzing van het hoofdrailnet aan de NS. In februari ontstonden vermoedens dat deze procedure mogelijk niet volgens de regels is verlopen. Dit leidde tot een juridische strijd, aangespannen door concurrerende vervoerders, die momenteel wordt behandeld door het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Een uitspraak wordt begin 2025 verwacht. Tegelijkertijd onderzoekt de Europese Unie deze situatie, en ook daar wordt in het komende jaar meer informatie over verwacht.

Als onderdeel van de hoofdconcessie die nu is ingegaan rijdt de NS al sinds 15 december de nieuwe dienstregeling. Hierin rijden er volgens de eisen van de concessie nu meer treinen als ooit tevoren  van en naar België. De NS voert een treindienst uit tussen Nederland en Brussel, met een frequentie van 32 treinen per richting per dag. Deze zijn verdeeld in 16 treinen die elke dag naar (Lelystad-) , Amsterdam-Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Brussel rijden wat gereden wordt door NS met de ICNG-B treinstellen en tot medio dit jaar gemengd met getrokken ICR-rijuigen. De andere 16 treinen rijden elke dag tussen Rotterdam Centraal, Breda en Brussel, en worden gereden door de Belgische vervoerder NMBS met i11-rijtuigen, en de komende periode nog gemengd met de ICR-rijtuigen van NS.

Tarieven van NS stijgen

Haast alle reizigers kunnen het vanaf vandaag gaan zien in hun bankafschrijvingen: De NS heeft de tarieven voor het reizen en die van de abonnementen verhoogd. Hoewel er vorig jaar nog een mega-prijsstijging van maar liefst 12 procent werd aangekondigd, is er toch wat water bij de wijn gedaan zodat de verhoging minder hoog uitvalt, maar toch wel merkbaar is. Naast de reistarieven is ook een groot deel van de abonnementen nu met 6,18 procent in prijs gestegen.

Dal Voordeel stijgt van €5,60 naar €5,95 per maand en de Jongeren Dagkaart Dal gaat van €7,95 naar €8,50. De prijs voor het huren van een OV-fiets stijgt van €4,55 naar €4,65. En de toeslag voor Intercity Direct gaat van €2,90 naar €3,00. De extra kosten voor een treinkaartje uit de automaat wordt verhoogd van €1,00 naar €1,50.

Het gratis Kids Vrij-abonnement en de Rail Runner (€2,50) blijven ongewijzigd omdat de NS treinreizen voor deze doelgroep wilt blijven promoten. Ook Dal Vrij, waarmee onbeperkt gereisd kan worden in de daluren, blijft hetzelfde.

Om reiziger tegemoet te komen wordt er sinds vorig jaar door de vervoeder steeds vaker ingezet op de PrijsTijd Deals. Dit kan je zien als een vroegboekkorting die via de reisplanner te vinden is bij het plannen van een reis. Op die manier kunnen reizigers in een rustige trein buiten de spits tot maar liefst 60 procent korting krijgen op een enkele reis. De prijs wordt eerlijk bepaald: Hoe eerder geboekt en hoe rustiger de trein, hoe hoger de korting.

ProRail verlaat X

Spoorbeheerder ProRail geeft vanaf nu geen communicatie meer via X (het voormalige Twitter). De vervoerder gaf via het kanaal nauwkeurige informatie over problemen op het spoor, en publiceerde het nieuwsberichten die op hun website geplaatst worden.

De spoorbeheerder heeft eerder al aangegeven zich niet langer vinden in de recente ontwikkelingen op het platform, waar haatdragende content en nepnieuws ongecontroleerd blijven circuleren. Dit besluit komt nadat veel andere organisaties het platform in de afgelopen jaren hebben verlaten. De organisatie blijft wel actief op andere sociale mediaplatformen om in contact te blijven met reizigers, omwonenden, journalisten en andere geïnteresseerden. Ze geven aan geen gebruik te maken van TikTok vanwege de aanwezige veiligheidsrisico’s. 

NS blijft onder @ns_online nog steeds actief op het kanaal met het delen van reisinformatie en nieuws. Natuurlijk blijft Treinenweb ook actief via @treinenwebnl, en houdt het de situatie in de gaten.

Staking aangekondigd in België

De Belgische spoorwegvakbonden hebben op 12 en 13 januari een 24-uursstaking gepland tegen de pensioenhervormingen. De gevolgen voor het treinverkeer in, van en naar België zijn nog onbekend, en de komende week moet er meer duidelijkheid komen over de verwachte hinder. De 24-uursstaking vindt plaats van 12 januari 22.00 uur tot 13 januari 22.00 uur, en is een protest tegen geplande veranderingen in het Belgische pensioensysteem.

Eurostar naar Londen keert terug op Amsterdam Centraal

Vanaf 10 februari 2025 kunnen reizigers weer rechtstreeks met de trein van Amsterdam naar Londen reizen. De Eurostar-verbinding is  tijdelijk onderbroken vanwege verbouwingen op Amsterdam Centraal, waarbij de Eurostar-terminal werd verplaatst. Gedurende deze periode moesten reizigers in Brussel in- en uitstappen voor paspoort- en veiligheidscontroles.

De nieuwe terminal, gevestigd in de Amstelpassage onder de perrons, zal aanzienlijk meer reizigers kunnen verwerken. Met een verhoogde capaciteit van 250 naar 600 reizigers per trein kan Eurostar voortaan vollere treinen naar Londen laten vertrekken. Door de verbouwing moest de vorige terminal op het perron afgelopen zomer sluiten, maar de nieuwe locatie biedt straks meer ruimte en comfort voor de reizigers. Er is een nieuwe (rol)trap aangelegd tussen het perron van spoor 15 en de nieuwe terminal. Ook het spoor lang het perron is de afgelopen periode opnieuw aangelegd, evenals een nieuwe spoorbrug aan de oostkant van Amsterdam Centraal.