ProRail gunt Arriva opnieuw geen extra treinen tussen Zwolle en Groningen
Arriva krijgt toestemming om volgend jaar met treinen naar Zwolle te rijden, maar dit blijft beperkt tot maximaal vier ritten van maandag tot en met donderdag en negen ritten op vrijdag. Maar gezien het lage aantal toegewezen ritten lijkt het erop dat er voorlopig nog geen start van de treindienst komt.
Het besluit voor de ritten werd genomen door ProRail, de spoorbeheerder, die in het najaar al had aangegeven dat het aantal treinen beperkt zou blijven. Arriva had echter bezwaar gemaakt tegen dit besluit en een zaak aangespannen bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM oordeelde dat ProRail beter moest uitleggen waarom minder treinen mochten rijden dan de 22 ritten per dag die Arriva wilde.
Veiligheid en energievoorziening
ProRail verklaarde dat de beperkte treinenregeling te maken heeft met veiligheidskwesties op het spoor. Naarmate er meer treinen rijden, neemt de veiligheid af, wat volgens ProRail een belangrijke reden is om het aantal treinen te beperken. Dit betreft zowel de veiligheid van het spoor als de veiligheid van spoorwegovergangen, zelfs de bewaakte overgangen. Volgens Europese wetgeving is het verboden om de veiligheid van het spoor te verlagen, wat ProRail ertoe bracht minder treinen toe te staan.
Daarnaast spelen de stabiliteit van het spoor en de energievoorziening een rol bij het besluit om minder treinen toe te laten. ProRail voegde toe dat het bedrijf in verschillende gesprekken met Arriva en NS had toegelicht waarom het aantal toegestane treinen lager is dan Arriva had gewild, en dat de noodzakelijke aanpassingen voor een hoger aantal treinen financieel en technisch niet haalbaar zijn.
Arriva werd op de hoogte gesteld van dit besluit, maar het bedrijf heeft aangegeven de uitspraak nog te bestuderen en geen verdere inhoudelijke reactie te geven. Hoewel de eerste ritten volgens de regeling op 2 januari zouden kunnen beginnen, lijkt het er voorlopig op dat Arriva niet zal starten. Het bedrijf heeft vorig jaar al aangegeven dat het aantal toegestane ritten financieel niet rendabel is, en dat het voor een rendabele exploitatie meer treinritten nodig heeft.