Stadskanaal wijst buurt Dideldom aan als locatie voor nieuw station
De gemeente Stadskanaal heeft de buurt Dideldom officieel aangewezen als toekomstige locatie voor het nieuwe treinstation van Stadskanaal. Dit station zal dienen als startpunt voor de reactivering van de spoorlijn Veendam-Stadskanaal en mogelijk later de gehele Nedersaksenlijn. De wijk ligt ter hoogte van de plaats Nieuw-Buinen.
Uit onderzoek naar drie mogelijke locaties – de STAR, de Stationslaan en Dideldom – kwam Dideldom, het voormalige Philipsterrein, als beste uit de bus, meldt RTV1. De keuze voor Dideldom sluit aan bij de ambitie van de gemeente om het gebied nieuw leven in te blazen. Het plan omvat onder andere woningbouw en de ontwikkeling van het Mercurius Business Park, een creatief bedrijfspark.
"Wij vonden Dideldom eigenlijk altijd al de betere locatie", aldus gemeentewoordvoerder Rogier Verhagen. "Het onderzoek bevestigt dit nu. Daarom wijzen we Dideldom officieel aan, zodat er geen twijfel bestaat over onze doelstellingen." Deze locatie ligt op ongeveer 3,5 kilometer van de STAR vandaan aan het huidige museumspoor.
Nedersaksenlijn
Het nieuwe treinstation in Stadskanaal laat voorlopig op zich wachten, omdat de gebiedsontwikkeling sterk afhankelijk is van de realisatie van de Nedersaksenlijn. Deze spoorverbinding kampt met vertraging door een budgettekort in Den Haag, waardoor een nieuw onderzoek, de MIRT-verkenning, is vertraagd. Bovendien bestaat er verdeeldheid over de locatiekeuze. Sommige betrokken partijen, waaronder vervoerder Arriva, twijfelen aan Dideldom en geven de voorkeur aan de locatie bij het museum van de STAR, die volgens hen sneller te realiseren is. Dit zou de eerste fase Groningen-Stadskanaal kunnen versnellen en sneller voordelen opleveren voor reizigers.
De gemeente blijft echter achter haar keuze voor Dideldom staan. Met het recente onderzoek in de hand is de gemeente ervan overtuigd dat Dideldom de beste optie is en ziet zij geen reden om de locatiekeuze te heroverwegen. Volgens de gemeente zal een eventuele MIRT-verkenning deze conclusie waarschijnlijk alleen maar versterken, omdat de voordelen van Dideldom op lange termijn in het belang van Stadskanaal en de reizigers zouden zijn.