Eigenaren van goederenlocomotieven kunnen binnenkort subsidie aanvragen voor inbouw ETCS
Vanaf 1 april kunnen eigenaren van goederenlocomotieven subsidie aanvragen voor de ombouw naar ETCS. Ook is er financiële ondersteuning mogelijk voor de ontwikkeling van een prototype locomotief met dit systeem. ETCS verbetert de prestaties op het spoor en verhoogt de veiligheid van het spoorwegnet.
Staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangekondigd dat de regeling tot 1 januari 2030 loopt, met een totaal subsidieplafond van 41 miljoen euro, waarvan 4 miljoen is gereserveerd voor de ontwikkeling van goederenlocomotieven. Niet alle goederenlocomotieven hoeven nog van dit systeem te worden voorzien. Veel moderne locomotieven die je in het goederenstransport ziet, waaronder de Siemens Vectron en de Alstom Traxx zijn al voorzien van dit systeem.
De subsidieregeling is bedoeld om de invoering van het ERTMS-treinbeveiligingssysteem in Nederland te ondersteunen. Omdat de installatie van ERTMS in goederenlocomotieven erg duur is, biedt de regeling financiële hulp aan eigenaren. Hiermee worden de kosten verlaagd en wordt voorkomen dat goederenvervoer per spoor minder aantrekkelijk wordt dan vervoer over de weg.
Aanvraag bij EU
De Europese Commissie heeft de regeling goedgekeurd. Er is beoordeeld dat de subsidie geen ongeoorloofde staatssteun oplevert, waardoor de financiële steun op een rechtmatige manier kan worden ingezet. Omdat het subsidieplafond hoog is, moet de Tweede Kamer volgens de Wet Mobiliteitsfonds op de hoogte worden gesteld van het ontwerp van de regeling. Staatssecretaris Jansen heeft schriftelijk laten weten dat dit door de Europese Commissie is goedgekeurd.
Subsidieregeling
De nieuwe subsidieregeling verschilt van de eerdere regeling die gold van 2018 tot 2023. Deze regeling biedt niet alleen subsidie voor de ombouw van bestaande locomotieven, maar ook voor de installatie van ETCS in nieuw te ontwikkelen locomotieven, mits deze voor een bepaalde datum zijn besteld. Daarnaast dekt de regeling zowel upgrades van bestaande systemen als de installatie van nieuwe ETCS-systemen. Een belangrijke voorwaarde is dat gesubsidieerde locomotieven gedurende drie jaar jaarlijks minimaal tien dagen in Nederland moeten rijden.
"Het gaat in deze regeling om oudere locomotieven en om nog te ontwikkelen locomotieven die vóór een bepaalde datum zijn besteld”, wordt er door Jansen benadrukt. "Het subsidiëren van inbouw van ERTMS in andere locomotieven is niet aangewezen omdat die inbouw een wettelijke verplichting is. Subsidiëring van deze andere locomotieven zou dan verboden staatsteun opleveren."
De ontwerpwijzigingsregeling is afgestemd met diverse instanties, waaronder de Europese Commissie en de RVO, die de uitvoering verzorgt. Via een internetconsultatie zijn reacties ontvangen, waaronder een gezamenlijke reactie van goederenvervoerders via Railgood.