'Frecciarossa' ETR1000 wordt geschikt gemaakt voor Duitsland

De ETR1000 op InnoTrans 2014 (Foto: Hoff1980)
De ETR1000 op InnoTrans 2014 (Foto: Hoff1980)

Italiaanse vervoerder Trenitalia heeft de eerste van negen ETR1000-treinstellen uit hun omvangrijke vloot naar de Alstom-werkplaats in het eveneens in Italië gelegen Vado Ligure gestuurd om te worden aangepast voor gebruik op trajecten in Duitsland.

De aanpassingen, bekend als het 'Deutschland, Austria, Italy'-project, omvatten de installatie van nationale veiligheidssystemen en pantografen die geschikt zijn voor 15 kV 16,7 Hz bovenleidingen. Daarnaast is een ander ETR1000-treinstel in Firenze Osmannoro voorzien van een aangepast bogie om remwijzigingen te testen die nodig zijn voor inzet in Duitsland.

'Frecciarossa' ETR1000

De ETR1000, ook bekend als de Frecciarossa 1000, is een Italiaanse achtdelige hogesnelheidstrein die ontwikkeld is door een samenwerking tussen Hitachi Rail Italy en Bombardier (nu Alstom). De trein werd in 2015 in gebruik genomen door de Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia en is ontworpen voor snelheden tot 400 km/u, hoewel de commerciële snelheid beperkt is tot 300-360 km/u. Dankzij geavanceerde aerodynamica, energiezuinige technologieën en een stille, comfortabele rijervaring, wordt de ETR1000 beschouwd als een van de modernste hogesnelheidstreinen in Europa.

De ETR1000 rijdt voornamelijk op de hogesnelheidslijnen van Italië, zoals de verbindingen tussen Milaan, Rome en Napels, maar wordt ook ingezet op internationale trajecten, zoals tussen Milaan en Parijs. De trein is uitgerust met ETCS Level 2, waardoor hij compatibel is met verschillende Europese spoorwegsystemen.

Mogelijk zal deze trein ook in de toekomst naar Nederland gaan rijden. Hiervoor zijn een ruim jaar geleden 30 nieuwe treinstellen besteld die ook geschikt zullen zijn in ons land.