ProRail worstelt met tekort aan verkeersleiders

ProRail worstelt met een tekort aan verkeersleiders. (Foto: Treinenweb)
ProRail worstelt met een tekort aan verkeersleiders. (Foto: Treinenweb)

ProRail heeft al enige tijd te maken met een tekort aan personeel, met name onder monteurs en treinverkeersleiders. Uit het jaarverslag over 2024 blijkt dat het werven van nieuwe verkeersleiders bijzonder lastig is. Bovendien is het voor ProRail niet eenvoudig om deze zelf op te leiden, wat het probleem vergroot.

De afgelopen jaren heeft ProRail diverse keren last gehad van tekort aan personeel op de verkeerleidingsposten. In het ergeste geval moesten er zelfs trajecten worden stilgelegd. In het voorjaar van 2024 leek het tekort aan verkeersleiders even opgelost, maar dat was van korte duur. Gedurende de rest van het jaar had de spoorbeheerder vrijwel voortdurend te maken met onderbezetting. In sommige periodes was er zelfs sprake van een tekort van 3 procent aan verkeersleiders, wat impact heeft op de dagelijkse operatie.

Opleiding

Om nieuwe mensen aan te trekken, biedt ProRail opleidingsplaatsen aan. Momenteel zijn er kandidaten in opleiding, maar het slagingspercentage is laag. Slechts 55 procent van de cursisten die in 2023 begon, haalde de eindstreep, terwijl dat in 2022 nog 66 procent was. De organisatie wijt dit aan de afgenomen kwaliteit van kandidaten door hevige concurrentie op de arbeidsmarkt. Momenteel staan er onder meer diverse vacatures open voor de verkeerleidingsposten van Amsterdam, Barendrecht (goederen), Den Haag, Groningen, Maastricht. Op de wervingswebsite van ProRail zijn alle vacatures te vinden.

De vooruitzichten blijven somber. ProRail verwacht dat het personeelsbestand in 2025 verder zal krimpen, wat kan leiden tot hogere werkdruk en meer uitval van treinen. Om het tij te keren, zet het bedrijf in op digitalisering en herstructurering van werkzaamheden om efficiënter te kunnen opereren met minder mensen.