Waardering OV-bedrijven fors onderuit
Terwijl de waardering voor grote bedrijven in 2010 in het algemeen is toegenomen, is de waardering voor de OV-sector juist enorm gedaald (-18,1%). Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Volgens de onderzoekers gaat het de Nederlander vooral om de prijs / kwaliteit verhouding.
Het gemiddelde bedrijf blijkt het afgelopen jaar iets beter te scoren dan tijdens het vorige onderzoek: een stijging van ongeveer 1%. Toch zijn er grote verschillen: bij het Openbaar Vervoer neemt de waardering 18,1% af, terwijl bij bouwmarkten de waardering 11% is toegenomen. Voor het onderzoek werden vijfduizend consumenten ondervraagd.
Uit het onderzoek blijkt ook dat met name in de OV-sector consumenten meer belang hechten aan prijs / kwaliteit verhouding. Deze factor is bij openbaar vervoerberdijven 3x belangrijker geworden, aldus de onderzoekers.
De prestaties van Connexxion en Arriva vallen volgens de consumenten tegen. Bedrijven als T-Mobile, KLM-Airfrance, Bijenkorf worden beter gewaardeerd. In de sector vervoersbedrijven zijn onder andere NS en RET genomineerd voor de Customer Performance Awards.
Bron: Treinreiziger