DB en Siemens ondertekenen order ICX-treinstellen

De Duitse Spoorwegen (DB) en Siemens zijn het eens over miljarden contract, waarmee de onderhandelingen over de nieuwe ICX-trein zijn voltooid. De overeenkomst staat voor maximaal 300 nieuwe treinwagens (in totaal 130 treinstellen) welke de bestaande ICE treinen zullen gaan opvolgen. Deze order is hiermee de grootste afzonderlijke order in de geschiedenis van DB en voor Siemens. De raad van commissarissen van Deutsche Bahn AG, heeft tijdens haar buitengewone vergadering in Frankfurt het verdrag op de ICX en daarmee de weg vrijgemaakt voor de grootste investering in de geschiedenis van de Deutsche Bahn goedgekeurd.


"Dit is goed nieuws voor Duitsland" heeft Dr Rüdiger Grube (CEO van de DB), gezegd: "De nieuwe ICX is de ruggengraat van onze lange-afstandsvervoer met hoge snelheidstreinen."

Met deze ICX-order heeft Siemens de grootste opdracht in haar geschiedenis binnengehaald. Zo verzoekt het kaderoverkomst de DB nu 130 treinen. De eerste treinen zullen vanaf december 2016 op de Duitse en misschien op de lijn Berlin-Amsterdam-Londen te zien zijn. Ook Bombardier speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van dit Siemens Deutsche Bahn Project ICX, ook zij hebben met Siemens getekend over deze megaopdracht van de DB, voor de ontwikkeling en levering van belangrijke componenten van de ICX hogesnelheidstreinen.

De aanbestedingstijd van 14 dagen is in acht genomen en het het contract is nu definitief ondertekend.


De ICX-trein

Bron: Deutsche Bahn, Bombardier, Siemens