Boekreview: Stoomtractie van de wederopbouw
Na de Tweede Wereldoorlog begon de Nederlandse Spoorwegen met het plannen van een grootschalige modernisering. Daarbij konden ze niet om het feit heen dat eerst stoomlocomotieven aangeschaft moesten worden om de verliezen van de oorlog te compenseren. Het boek Stoomtractie van de wederopbouw van Eelco Storm beschrijft de geschiedenis.
De achterkant van het boek beschrijft dat het bouwen van honderden nieuwe stoomlocomotieven te kostbaar bleek, aangezien de NS deze maar tijdelijk in gebruik wilde nemen. Daarom werd besloten om tweedehands locomotieven aan te schaffen. Tussen 1945 en 1946 nam de NS verschillende series locomotieven in gebruik, gekocht van het Britse War Department en de Zwitserse spoorwegen. Daarnaast werden de in Nederland achtergebleven Duitse locomotieven in dienst genomen en werden vijftig nieuwe locomotieven gebouwd in Zweden. Sommige locomotieven werden slechts enkele jaren gebruikt, terwijl andere tot het einde van de stoomtijd in dienst bleven. Alle locomotieven droegen bij aan de wederopbouw van het spoorwegnet in Nederland en de economische heropbouw van het land.
Het boek
Het boek bevat zes hoofdstukken waarvan de eerste beschrijft hoe de transporten van de Zwitserse en Zweedse locomotieven op gang komen, waarbij de hoofdstukken daarna de achtergebleven locomotieven van de Deutsche Reichsbahn beschrijven en de locomotieven van het Britse War Department. Het is een interessante lectuur voor historici die willen lezen hoe de NS er weer bovenop is gekomen na de Tweede Wereldoorlog.
Elk hoofdstuk is voorzien van een proloog die het hoofdstuk samenvat. Het boek is voorzien van interessante informatie en wetenswaardigheden over de vele locomotieven die er deze periode van 1945 tot 1958 gebruikt werden. Veel foto's maken het boek tot een compleet geheel. Diverse foto's zijn afkomstig uit de collectie van auteur Eelco Storm zelf, maar ook Inovatum, de NVBS en diverse spoorwegmusea en andere organisaties hebben bijgedragen aan de foto's.
Achterin het boek wordt er in een hoofdstuk aandacht gegeven aan de overgebleven stoomlocomotieven, en wat de huidige staat daarvan is.
Conclusie
Ook dit vrij nieuwe boek is een boek wat niet zou mogen ontbreken in de verzameling van geschiedenisboeken over het spoor. Het leest lekker weg tussen de rijkelijk gevulde foto's door. Voor de liefhebber staat dit boek zeker garant voor vele úren aan leesplezier.
Het boek is onder meer te koop bij de De Spoorwegboekhandel voor €39,95
Prijs | €39,95 |
---|---|
EAN | 9789462586734 |
Auteur(s) |
Eelco Storm |
Aantal pagina's |
176 |
Taal |
Nederlands |
Uitgever |
WBooks |
Uitvoering |
Gebonden (hardcover) |
Verschijning | 2024 |
Boekreviews
In samenwerking met Spoorwegboekhandel.nl plaatsen wij met regelmaat een boekrecensie. We doen momenteel onderzoek naar hoe we deze rubriek verder in de website kunnen integreren. Op dit ogenblik hebben we dit in een aparte categorie geplaatst en wordt dit in het nieuwsoverzicht geplaatst. In toekomst kan er mogelijk een aparte sectie voor worden aangemaakt.