'Opnieuw HSL aanbesteden'

'De exploitatie van de HSL Breda-Amsterdam zou opnieuw moeten worden aanbesteed. De NS heeft er een potje van gemaakt'. Dat stelt oud-minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos in het NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag.


“De minister (Melanie Schultz van Haegen, red.) moet de HSL opnieuw aanbesteden”, vind e oud-minister. “Daar is niets op tegen. De winnaar van de vorige keer heeft er een potje van gemaakt. Nou, ik zou zeggen: doe het opnieuw. Dan kunnen buitenlandse partijen weer meedingen en zal NS met een vlijmscherp bod moeten komen. Doe je dat niet, dan draait de belastingbetaler op voor het falen van NS. Dat is niet terecht.”

Inmiddels is het al weer tien jaar geleden dat het contract aan de NS werd gegund waarna de HSL nog niet volledig operationeel is, zo ontbreken nog steeds de nieuwe V250 treinen op de HSL. Sinds april verdt er al wel vice versa tussen Amsterdam en Breda gereden. maar de snelheid van 300 km/u wordt in ons land nog steeds niet gehaald. Ook is de HSL nog steeds niet winstgevend.

Volgens Tineke heeft de NS een niet-reëel bod gedaan op de lijn en er vervolgens weinig energie ingestopt om er daadwerkelijk een succes van te maken. Ik zou me er voor schamen als ik de NS was.”

In de zomer van dit jaar wordt bekend wat er met de HSL gaat gebeuren, verwacht wordt dat de lijn opnieuw aanbesteed zal worden.

Bron: Breda Vandaag