NS personeel niet tevreden over SLT Sprinter
Machinisten en conducteurs zijn niet te spreken over de nieuwe SLT-sprinters van de NS. Ongeveer vierhonderd NS-medewerkers die een vragenlijst invulden van vakbond VVMC kwamen met in totaal ongeveer duizend klachten op de proppen, meldt de NOS woensdag.
Het NS-personeel klaagt onder meer over deuren die spontaan open of te snel dicht gaan, gladde treeplanken, weinig beenruimte en haperende omroepsystemen. Door de storingen zouden de Sprinters vaak onnodig stil staan. De NS zou verbeteringen hebben toegezegd op een aantal punten. De problemen met de deuren zouden binnenkort al worden verholpen met een aanpassingsactie.
Nadat de Sprinter in 2010 op grote schaal ingezet kwam de trein al veelvuldig negatief in het nieuws. Zo bleek eind vorig jaar dat ruim negentig procent van de 95 nieuwe Sprinters van de NS niet inzetbaar was vanwege schade door smeltwater van de sneeuw. Twee derde stond met andere defecten langs de baan, en van de nieuwe treinen die nog wel reden, was het grootste deel niet inzetbaar omdat ze bijvoorbeeld op een moeilijk bereikbaar rangeerterrein stonden. De oude Plan-V, en DDM-1 stoptreinen die hadden moeten worden vervangen door de sprinters, werden ingezet om de uitval te compenseren.
Ook waren er klachten dat de Sprinters geen toiletten bevatten. FNV Bondgenoten drong aan op toiletten in treinen, aangezien die goed zijn voor het treinpersoneel en reizigers met hoge nood. De NS zegde eind vorig jaar, nadat de Tweede Kamer een motie aannam waarin de NS werd verplicht vanaf 2015 in elke trein een toilet te hebben, toe geen stoptreinen zonder toilet meer aan te schaffen.
Bron: Treinreiziger