Mogelijk nieuwe tegenvaller voor de HSL

Nadat de hogesnelheidslijn (HSL) afgelopen jaren al flink tegenslag te hebben gehad lijkt er opnieuw voor een strop voor financiële problemen te zorgen. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) krijgt mogelijk te maken met een aanvullende tegenvaller van 166 miljoen euro, bevestigt een woordvoerder van de bewindsvrouw woensdag na berichtgeving hierover in De Telegraaf.

De tegenvaller wordt veroorzaakt doordat het ministerie van Financiën mogelijk minder inkomsten krijgt van de NS, waarvan de staat de enige aandeelhouder is. Het spoorbedrijf heeft diep in de buidel moeten tasten om vanaf 2015 over het snelle spoor naar België te mogen rijden. NS-directeur Bert Meerstadt sprak eerder van 'stevige offers'.

Voorziening
Daarom is er een voorziening getroffen van 166 miljoen voor de 'financiële schade waarmee het ministerie van Financiën als aandeelhouder van de NS wordt geconfronteerd als gevolg van de bijdrage van de NS aan de HSA-problematiek', stelt Schultz. het bedrag zal zij voor rekening gaan nemen. Schultz' woordvoerder benadrukt dat het nog maar de vraag is of dit bedrag ook moet worden aangesproken.

Faillissement HSL
Al eerder maakte Schultz in november bekend dat de NS het recht krijgt om de HSL te exploiteren, gecombineerd met het hoofdrailnet. Hiermee moet een bankroet van HSA , de exploitant van de HSL, afgewend worden. Dat faillissement zou de bewindsvrouw 2,4 miljard euro hebben gekost. De VVD was echter niet te spreken over deze deal.

Eerdere verliezen
Nu werden de verliezen voor haar begroting beperkt tot 390 miljoen. Financiën droeg daarbij al tweehonderd miljoen euro bij. Ook werd alvast vierhonderd miljoen euro aan toekomstige inkomsten ingeboekt om volgende tegenvallers op te kunnen vangen.

Miljard
Daarop concludeerde Kees Verhoeven (D66) dat de HSL-deal de staat in totaal een miljard euro heeft gekost. Tijdens de behandeling van haar begroting verweet Verhoeven de minster dat zij een te rooskleurig beeld schetste van de kosten die met de deal waren gemoeid.

Bron: Treinreiziger