NS Hispeed klaar voor overdracht V250 treinstel

Vervoerders NS Hispeed en NMBS wachten nog altijd op de overdracht van de hogesnelheidstrein V250. De treinen zijn nu nog eigendom van de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. Zodra de Inspectie Leefomgeving en Transport (voorheen Inspectie Verkeer en Waterstaat) de treinen heeft goedgekeurd, zullen ze worden overgedragen worden aan NS Hispeed.

Alhoewel de treinen nog niet zijn overgedragen aan NS Hispeed, mag de vervoerder wel enkele stellen gebruiken om haar personeel op te leiden. Dit is al een ruime maand aan de gang. Binnen een paar weken zullen de eerste machinisten de opleiding afronden. "Wij staan in de startblokken" zegt woordvoerdster Annelou van Egmond.

Details
De vervoerder geeft aan dat de treinen voor 97 procent gereed zijn. Het gaat nu nog om kleine detais. Zo bleek recent bij een testrit dat de prullenbakken met snelheden tussen de 180 en 195 kilometer per uur gaan rammelen. "Dat probleem speelde niet als de trein harder reed, en niet als de trein zachter rijdt. Over dat soort vraagstukken gaat het" zegt Van Egmond. Maar voegt ze er aan toe: "Wij gaan niet over de goedkeuring. Dat is een vraagstuk tussen AnsaldoBreda en de inspectie". Waarom de treinen nog niet zijn goedgekeurd, kan de woordvoerdster daarom ook niet zeggen.

Leveringsdatum onbekend
Zodra de treinen in Nederland en België zijn goedgekeurd, zullen de V250-treinstellen ingezet worden als Fyra tussen Amsterdam en Breda en tussen Amsterdam en Brussel. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de treinen medio 2007 in dienst zouden komen, maar keer op keer werd de levering uitgesteld. Uiteindelijk rolde in 2009 het eerste testtreinstel uit de fabriek waarna deze werd getest in het Tsechische Velim. Na alle vertraging durft NS Hispeed nu geen datum meer te noemen.

Schadeclaim
De vervoerder is nog niet bezig met een schadeclaim vanwege de late levering. "Van Egmond: Onze prioriteit is nu dat de treinen aan ons overgedragen worden. Daar doet AnsaldoBreda ook haar uiterste best voor. Daarom heeft nu praten over een schadeclaim geen zin". Wel geeft ze aan dat als de treinen geleverd zijn, er gekeken kan worden naar een schadeclaim. Het contract biedt daar zeker de nodige clausules in.

Denemarken
NS Hispeed is niet bang dat er een zelfde drama volgt als in Denemarken, waarbij de door AnsaldoBreda geleverde treinen weer uit de reizigersdienst zijn genomen vanwegeveiligheids-problemen. NS Hispeed wijst erop dat het in Denemarken om dieseltreinen gaat, waarmee AnsaldoBreda geen ervaring heeft. Met elektrische hogesnelheidstreinen heeft het bedrijf wel ervaring. Zo maakte het bedrijf samen met Fiat de ETR500 voor de Italiaanse spoorwegen.

Bron: Treinreiziger