'Fyra V250 trein al verouderd'
De Fyra V250 treinstel, de nieuwe hogesnelheidstrein die tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden, zou op de kop af vijf jaar geleden moeten gaan rijden. Inmiddels is het treinstel nog steeds niet in dienst en blijken de eisen en de techniek al weer behoorlijk verouderd, volgens RTL Nieuws.
Het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda zou vijf jaar geleden al de nieuwe treinen moeten leveren, echter dit is pas drie jaar geleden in 2009 gebeurd. Sinds toen zijn er vele testritten gereden voor de toelatingen zijn de toen al geleverde treinenstellen in ons land afgebouwd. Al eerder had directeur van Ansaldobreda tegenover NS HiSpeed gezegd: 'Als het 2010 wordt krijg je de sleutel van deze fabriek.'
Na vijf jaar, waneer de eerste stellen gebouwd werden zitten de stoelen nog steeds in het plastic, want trein is nog steeds niet goedgekeurd en kan dus nog niet officieel worden overgedragen. Uit 125 documenten die RTL Nieuws heeft opgevraagd, blijkt dat de trein moet voldoen aan Nederlandse, Belgische en Europese regels. Deze regels komen niet overeen met elkaar en deze worden nog steeds aangevuld met nieuwe eisen.
Verouderde eisen
De NS heeft de (toen nieuwe) trein in 2008 aangemerkt als een 'project in een vergevorderd ontwikkelstadium' om die veranderingen te ontduiken. De treinstellen welke de NS ruim 20 mln. per stuk hebben gekost, moeten daardoor alleen voldoen aan de regels uit 2004. Deskundigen zeggen tegenover RTL Nieuws dat de nieuwe snelle trein daardoor verouderd is zodra hij in die dienst zal gaan rijden.
De NS is van mening dat de veroudering wel meevalt, ook wordt er gezegd dat de treinstellen volkomen veilig zijn. De deskundigen beamen dat, maar in politiek Den Haag zijn er vele twijfels. De hogesnelheidstreinen worden volgens de NS in de loop van dit jaar definitief goedgekeurd volgens de normen van 2004, en dan kunnen ook reizigers er gebruik van maken.
Sinds kort is ook de eerste machinst van NS HiSpeed officieel gecertificeerd om met deze trein te mogen rijden, komende tijd zullen er meerderen gaan volgen.
De V250 op het emplacement van de Watergraafsmeer.
Foto: Treinenweb
Bron: RTL Nieuws