Prorail wil groene golf op het spoor

Spoorbeheerder Prorail wil dat machinisten in de toekomst minder vaak moeten wachten voor een rood sein. Door het aantal kruisende bewegingen van treinen zoveel mogelijk te beperken, moet een groene golf op het spoor ontstaan zodat treinen in de meeste gevallen altijd door kunnen rijden.

Deze maatregel, welke het dagblad Spits in hun media heeft gemeld, is één van de tientallen verbeterputnen uit een rapport van Prorail, die naar aanleiding van de treinramp welke ee anderhalve week geleden plaatsvond, samengesteld is. Het dagblad zegt een rapport van Prorail in handen te hebben. ProRail heeft de plannen kunnen bevestigen aan nieuwssite Nu.nl

Later deze week zal het rapport door demissionair minister Melanie Schultz (VVD; Infrastructuur) naar de Tweede Kamer worden doorgestuurd.

Rood sein
Volgens het rapport moeten de machinisten nog zo'n twee miljoen keer per jaar voor een rood sein stoppen. ProRail zegt dat ze dit aantal drastisch kunnen verminderen, een ander voordeel is dat de dienstregeling door de voorgestelde maatregelen bovendien een stuk punctueler zal worden. "Als je voorkomt dat ze een rood sein tegenkomen, kunnen ze het ook niet negeren", verklaart een woordvoerder.

Rood sein passage

Van de twee miljoen rode seinen die de machinisten tegen kwamen, werden er ongeveer 150 in het jaar 2011 genegeerd, dit was mogelijk doordat op deze seinen het aanvullende beveiligingsssyteem ATB-vv (verbeterde versie) niet is aangebracht. Zonder dit systeem kunnen treinen met 40 km/h een trein passeren.

Sinds de treinbotsing plaatsvond Prorail is ProRail intensief al begonnen met de aanleg van het ATB-vv systeem op diverse cruciale plekken, zoals in Utrecht, waar een halve week later een bijna-ramp heeff plaatsgevonden tussen een passagierstrein en een werktrein.

Bron: Nu.nl