NS wil kritisch kijken naar splitsing ProRail
De topman van de NS, Bert Meerstadt,wil dat er nog eens goed gekeken wordt naar de huidige splitsing tussen het spoorbedrijf en beheerder ProRail. Zo wil de NS wil onderzoeken of de resultaten die waren beoogd toen de bedrijven in 1995 splitsten, nu ook zijn bereikt.
''We merken dat de situatie voor de reizigers nu niet optimaal is, zeker als er sprake is van verstoringen. Het is daarom goed om te kijken of en hoe dat wellicht beter kan", aldus een woordvoerster van NS vrijdag.
Roel Berghuis van de vakbond FNV Spoor liet weten dat er weer één baas op het spoor moet komen. Op die manier kan volgens hem sneller worden ingegrepen bij verstoringen. ProRail zou dan alleen taak moeten hebben als toezichthouder, welke dan de capaciteit op het spoor verdeelt tussen de verschillende spoorbedrijven.
Eerder is in politiek Den Haag geopperd om Prorail weer onder de overheid te laten vallen. ''We betalen er flink voor, dan willen we ook invloed'', liet VVD-Kamerlid Charlie Aptroot in mei weten namens de VVD. Zijn partij wil Prorail opheffen en alle taken volledig bij Rijkswaterstaat in handen van de staat brengen. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil ook directe zeggenschap over het spoor.
Versmelting geen goede oplossing
Prorail liet in een reactie weten dat zij een samengang van het bedrijf met de Nederlandse Spoorwegen de reiziger niet ten goede komt. ''Het doorvoeren van grote structuurwijzigingen staat niet bovenaan onze agenda. Het kan ertoe leiden dat organisaties vooral met zichzelf bezig zijn." Wel wijst Prorail een samengang echter niet helemaal van de hand. De organisatie laat weten open te staan voor ''alle suggesties", maar wijst erop dat vooral ''tempo moet worden gemaakt met het doorvoeren van verbeteringen waar de reiziger écht van profiteert".
Vervoersbedrijf Arriva is van mening dat de reiziger niet gebaat is bij een samenwerking tussen NS en Prorail. Ook de organisatie Voor Beter OV is niet te spreken over een hernieuwde samenwerking.
De samensmelting van NS en ProRail zou ''volstrekt achterhaald" zijn. Dit laat voorzitter van de brancheorganisatie van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland Anne Hettinga weten. Volgens hem is de onafhankelijkheid van de verdeling van het spoor tussen de verschillende spoorbedrijven in het geding, als Prorail bij de NS onder zal worden gebracht.
Volgens Hettinga schendt de NS ook de afspraken die de spoorvervoerders onderling hebben gemaakt. ''Er loopt een onafhankelijk onderzoek naar het treinvervoer in opdracht van de Tweede Kamer", aldus de voorzitter.''We hebben afgesproken dat gedurende het onderzoek geen communicatie hierover mag plaatsvinden en al helemaal geen beïnvloeding. De NS-brief noemt hij daarom ''schandalig en een schoffering".
Schultz
Het idee van bert Meerstad is minister Melanie Schultz (Infrastructuur;VVD) in het verkeerde keelgast geschoten. Zij wil een eind aan dit getouwtrek en het laten zoals eht is.
Ze toonde zich vrijdag na afloop van de ministerraad niet blij met de timing van het pleidooi van NS-directeur Bert Meerstadt om de splitsing tussen zijn bedrijf en spoorbeheerder Prorail te herzien.
''Het had subtieler gekund'', zei Schultz nadat de reactie van Bert tot negatieve reactie heeft geleid. Schultz werkt zelf aan een reactie op het rapport dat een parlementaire onderzoekscommissie eerder uitbracht over de toekomst van het spoor.
Bron: Nu.nl