Bovenleidingsmasten tussen Breda en Tilburg worden komende jaren vervangen
Tussen Breda en Tilburg worden de komende jaren over een traject van ruim 16 kilometer de bovenleidingsportalen vervangen. Deze portalen zijn gebouwd tussen 1946 en 1949 en zijn aan het einde van hun levensduur. Aannemer VolkerRail zal de klus op zich gaan nemen en gaat samen met ProRail aan de slag met het ontwerp en de planning.
De schop gaat medio 2026 de grond in en eind 2029 moeten de werkzaamheden klaar zijn. Hierdoor zullen er deze periode meerdere buitendienststellingen plaatsvinden op dit druk bereden spoor. Ook goederenvervoer op de Brabantroutre zal zal in die periode vanaf dit traject moeten wijken.
Bovenleidingsmasten vervangen
ProRail moet in het hele land de komende jaren ruim 500 kilometer aan bovenleidingsystemen vervangen. In het Programma Bovenleiding is de vervanging van de portalen tussen Breda en Tilburg het eerste project voor grootschalige vervanging van (betonnen) bovenleidingportalen. Ook de ervaringen in het project Roosendaal - Lage Zwaluwe, dat op dit moment in de aanbestedingfase zit, zal worden meegenomen in het programma.
Duurzaamheid is een belangrijk uitgangspunt in dit project. Bij de werkzaamheden komt veel beton vrij, afkomstig van de portalen en de ankerblokken die de spandraden op hun plek houden. Voor het eerst is in het contract vastgelegd dat dit beton afgevoerd moet worden naar een verwerker die het hoogwaardig herbruikbaar maakt. Hiermee wordt bijgedragen aan het circulair gebruik van beton, in overeenstemming met de afspraken uit het Betonakkoord. Ook hebben de emissieloze bouwplaats en de Milieu Kosten Indicator een belangrijke rol gespeeld bij het verwerven van de opdracht.