Eerste Coradia Stream in dienst bij ARF in Roemenië
De Roemeense spoorwegwegautoriteit ARF heeft de eerste Coradia Stream in dienst gesteld. Dit is de eerste trein van een vloot van 37 treinen die door ARF zijn besteld. Deze mijlpaal markeert bovendien de aankomst van de eerste nieuwe elektrische trein in 30 jaar. Kenners zullen zien dit hetzelfde model is van de ICNG die in Nederland rondrijdt.
De trein bestaat uit zes wagens met in totaal 351 zitplaatsen. Bovendien is dit een volledig lagevloerstrein die toegankelijk is voor iedereen. Er zijn twee toegangsdeuren aan elke kant van de middelste wagons en één deur aan elke kant van de koprijtuigen. De trein heeft ook vier toiletten die gelijkmatig over de lengte zijn verdeeld, waarvan er één speciaal is afgestemd op passagiers met beperkte mobiliteit. Reizigers kunnen hun bagage kwijt in ruime bagagerekken, en op schermen in de trein zien wat de voorgang van hun reis is.Ook is de trein voorzien van een digitaal passagierstelsysteem dat gebruikmaakt van zeer nauwkeurige sensoren om voor vervoerders nauwkeurige gegevens over het passagiersverkeer te verzamelen voor effectieve planning en optimalisatie.
Investering
Alstom is een investering van 50 miljoen euro gestart in een nieuw onderhoudsdepot in het centrum van Boekarest om deze trein te kunnen onderhouden. De werkplaats omvat apparatuur zoals een kuilwielenbank en een digitaal diagnosesysteem. De eerste fase van deze investering werd voltooid in april 2024. Het project van 30.000 vierkante meter zal worden voortgezet met een tweede fase, om een volledig uitgeruste onderhoudslocatie op te zetten. Het contract tussen ARF en Alstom omvat ook de onderhoudsdiensten voor 15 jaar, met de optie van 15 extra jaren.
Alstom in Roemenië
Alstom is al 30 jaar actief in Roemenië en is marktleider op het gebied van elektrificatie van spoorwegen, rollend materieel en signaleringsoplossingen. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de implementatie van signalerings- of elektrificatieoplossingen op de Rijn-Donau-spoorlijn en in het gebied van Cluj, waar Alstom deel uitmaakt van een samenwerking dat het tweede metrosysteem in het land bouwt, in de stad Cluj Napoca. De eerste CBTC-oplossing voor stedelijke signalering in het land wordt door Alstom ingevoerd op metrolijn 5 in Boekarest, waar de eerste nieuwe Metropolis-treinen al zijn afgeleverd. Het bedrijf is de afgelopen 20 jaar ook de leverancier van onderhoudsdiensten voor de metrovloot van Boekarest geweest, met een doorlopend contract dat geldig is tot 2036.