ICM 4044 in de revisie; Geschiedenis ICM 4044
Bij deze kunnen wij melden dat de 4044 ICM dan eindelijk in de revisie is gegaan tot ICMm. Wat dit treinstel zo speciaal maakt is dat de tussenbak uit een ICM-0 komt. We zijn benieuwd hoelang de revisie gzal duren...
Even het verhaaltje over hoe de 4044 met de AB-bak van de 4007 is ontstaan:
In mei 2002 werd er in de orginele AB-bak van deze trein een flinke brand aangestoken toen de trein bij Anna-Paulowna was. Herstel van deze bak bleek achteraf niet meer mogelijk.
Om alsnog een tussenbak te verkrijgen voor de 4044 werd er gekeken naar de inmiddels terzijde gezette ICM-0 treinstellen (4001 - 4007), hiervan bleek bij de 4007 dat de AB-bak als enige SIG-draaistellen had tegenover de andere ICM-0 treinstellen. De SIG-draaistellen worden al een hele tijd in de hele actieve ICM serie gebruikt.
En zodoende werd de 4007 AB-bak naar de werkplaats Haarlem gestuurd voor een ombouw tot AB-bak voor de 4044. Dit herstel heeft dan ook enkele jaren geduurd, maar sinds eind 2006 is het dan eindelijk op de baan gekomen, met enkele donor-onderdelen uit een ICR bak (bagagerekken o.a).
Wel valt er bij te zeggen dat dit een 'special' is vanwege de constructie die niet helemaal gelijk is met de ICM-I serie (4011-4050), zo zijn diverse apparatenkasten die onder het rijtuig zitten anders gepositioneerd.