Nieuwe trein voor Connexxion
Vervoerder Connexxion welke op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen rijdt, krijgt vanaf maart 2013 een nieuwe trein. Deze trein van de bouwer Stadler zal de oude gele door de NS overgenomen Mat'64 trein moeten gaan vervangen.
Deze beslissing wordt gemeld door manager Coen Storm van Connexxion d De nieuwe trein verschilt qua vorm en indeling van de vijf Protostreinen die nu al enkele jaren op de Valleilijn rijden. ,,Al zullen we deze nieuwe trein wel dezelfde kleuren geven als de bekende blauwe treinen. Hij blijft echter een vreemde eend in de bijt.''
FTD
De Duitse bouwer Fahrzeugtechnik Dessau (FTD), die de Protos-treinen leverde, kwam in financiële problemen waardoor ze geen treinen meer konden leveren. Wel zegt Storm dat er plannen waren om een Proto-type van de Protos over te nemen van FTD, welke omgebouwd zou worden naar de eisen die Connexxion stelt, maar dit is helaas van de baan. In plaats daarvan rijdt er straks een GTW-treinstel op de baan. "Deze trein is geen onbekende, in Nederland rijden er inmiddels zo'n 150, onder meer bij Arriva en Veolia in Noord-Groningen, Friesland en in Limburg.''
Vervanging
Dat Connexxion straks met twee verschillende soorten treinen werkt, is volgens Storm technisch geen enkel probleem. ,,Het is alleen iets ingewikkelder qua onderhoud, omdat we dan kennis en onderdelen moeten hebben van twee verschillende types. Voor de machinist en de reiziger maakt het niet uit'.' De reden dat de NS-gele trein welke voorzien is van deels blauwe Connexxion-bestickering bij COnnexxion weg gaat is vanwege de oudheid. Deze trein is al 40 jaar oud en onderhoud wordt hiervoor steeds duurder, lastiger, en vindt vaker plaats.
Zevende trein
Mocht Connexxion in de toekomst krap zitten met hun materieelvloot, dan is een zevende trein ook een optie, welke mogelijk dan een GTW gaat worden. ,,Want met drie verschillende treintypes rijden is niet handig.'', legt Storm uit.
Levering aan Connexxion
De blauwe Protostreinen werden in september 2007 geïntroduceerd op de Valleilijn en vertoonden in de beginmaanden nog technische kinderziektes, met vertragingen en treinuitval tot gevolg. In april 2008 werden de financiële problemen bij FTD duidelijk. Het Duitse bedrijf heeft de Protostrein destijds alleen aan Connexxion geleverd.
De Protos te Lunteren....
Bron: Ede Stad