Elektrische en langere goederentreinen in haven Amsterdam

De haven in Amsterdam en ProRail openen op maandag 24 september officieel de vernieuwde goederensporen Aziëhavenweg en Westhavenweg. Met de vernieuwde emplacementen voor goederenvervoer is schoner, stiller en vlotter railvervoer met langere treinen mogelijk in de Amsterdamse haven.

In twee jaar tijd is meer dan 20 miljoen euro geïnvesteerd in de sporen van Westpoort. Het emplacement Aziëhavenweg is geschikt gemaakt voor elektrisch goederenvervoer en emplacement Westhavenweg voor langere goederentreinen tot 750 meter. Het westelijk havengebied voldoet daarmee aan de Europese richtlijnen waardoor verdere groei mogelijk is.

Stiller, schoner, langer
De vernieuwing van beide emplacementen is efficiënt en duurzaam. Elektrische treinen zijn stiller en schoner dan dieseltreinen, langere goederentreinen leveren efficiency-voordeel op. De grond onder het emplacement Westhavenweg is bovendien schoongemaakt door ProRail.

Logistiek voordeel
Elektrische treinen kunnen voortaan direct vanaf de Aziëhavenweg de Houtrakpolder in rijden zonder eerst naar het Westhavenwegemplacement te hoeven rijden: aansluiting op het hoofdrailnet is een feit. Het niet meer hoeven omrijden scheelt behalve tijd en energie, ook schaarse capaciteit op het emplacement aan de Westhavenweg.

Goederenvervoer
Jaarlijks wordt in de regio Amsterdam vier miljoen ton goederen per trein aan- en afgevoerd. Dit varieert van olie, staal en kolen tot afval en auto's. Het spoor is op de lange afstand een goed alternatief voor het wegvervoer. Amsterdam heeft bij Geldermalsen een aansluiting op de Betuweroute, de goederenspoorlijn die loopt van de Rotterdamse haven tot aan de grens van Duitsland (bij Zevenaar). De Betuweroute biedt railgoederenvervoerders een rechtstreekse, non-stop verbinding met het Europese achterland.

Haven Amsterdam werkt samen met ProRail in de Amsterdamse haven aan meer gebruik van het spoor voor goederenvervoer. Duurzaamheid en bereikbaarheid zijn daarbij kernbegrippen. Haven Amsterdam heeft de ambitie een van de meest duurzame havens in Europa te worden, met meer vervoer van goederen over water en rail en minder vervoer over de weg. Vervoer van goederen per spoor is klimaatvriendelijk, kosten-efficiënt, heeft een gunstige prijs-kwaliteit verhouding en is veilig en betrouwbaar.

Bron: ProRail