Jaaroverzicht 2012: "Een jaar met veel gebeurtenissen"

En toen zat er weer een jaar op, het einde voor 2012.....
Wat gaat de tijd soms snel hè, en wat kan er een hoop gebeuren in een jaar. Laten we maar eens een kijkje nemen wat er afgelopen jaar is gebeurd voor zowel het nieuws als voor Treinenweb zelf. Uiteraard kunnen we net als de vorige jaren niet alles vertellen, maar de highlights laten we inderdaad de revue passeren.

Nieuws

Het jaar 2012 was weer een jaar met vele gebeurtenissen, zowel leuke gebeurtenissen met de indienststelling van de Fyra V250 treinstellen en de opening van de Hanzelijn, maar ook bedroevende gebeurtenissen welke dit jaar plaats vonden, zoals de treinbotsing in Amsterdam waar bij naast vele slachtoffers ook één dode bij viel te betreuren. Het had overigens niet veel gescheeld, of de Treinenweb-redacteuren waren hier bij betrokken, zij waren toevallig tijdens een uitje in deze trein gestapt waar ze per toeval enkele stations voor de crash waren uitgestapt. Er moge zeker sprake geweest zijn van een engeltje op hen schouder.

Januari
De maand januari begon met veel zwerfafval in de treinen en op de stations, deze rommelige situatie ontstond nadat de schoonmakers een staking hielden omdat ze een lagere werkdruk eisten en het doorbetalen van salaris tijdens ziekte. Ook werd na 60 jaar de treinramp van 1962 bij Harmelen herdacht met een monument, echter zaten er in de namen van de gedenkplaat enkele spelfouten welke over zijn genomen vanaf een fout oud politiedocument welke gebruikt is voor de bouw ervan. Later werd dit hersteld met een nieuwe plaat eroverheen gezien het herstel toch te kostbaar leek.

OV-chipkaart beheerder TransLink Systems lag ook onder vuur na de zoveelse storing in het transactiesysteem van de OV-Chipkaart, in de Tweede kamer werd er zelfs gepleit voor het opdoeken van het bedrijf en de installatie van een nieuwe bestuurderstop.

Ook kwam deze maand de laatste SLT-stel het land binnen waarmee de serie nieuwe sprintertreinstellen compleet was met 131 treinstellen, waarvan er uiteindelijk 69 vierdelige, en 62 zes-delige treinstellen zijn, helaas nog altijd zonder toilet.

Februari
Deze maand stond in het teken van liefde en wintersweer, een mooie combinatie, alleen niet altijd gewenst. Zo was er door de sneeuwal sprake van uitval van treinen en ook het uitstel van Lovetrein, een speciale trein waar mensen zich in januari voor konden inschrijven voor een verloting. Aan boord van deze trein zou men kunnen speeddaten met andere deelnemers. Helaas ging deze rit vanwege het barre winterweer niet door, en werd dit uitgesteld naar maart.

Ook de nieuwe NID-dubbeldekstrein werd gepresenteerd, een totaal gerestylde en dus ook gemoderniseerde DD-AR trein voorzien van een nieuw interieur. Het einde van de maand stond in het teken van een negen-daagse buitendienststelling van het station Groningen, de reden was dat er veel aanpassingen nodig waren voor het nieuwe blijvende station van Groningen Europapark.

Maart
ProRail wond het tijd voor een opfrissing nu de lente was begonnen: Ze kwamen het met nieuws dat ze 25 stations een een kleine opknapbeurt zouden geven. Zo zouden de reizigers zich meer op hun gemak moeten gaan voelen met onder andere betere stoelen, wat kunstwerken, verwarming in wachtkamers en zelfs gratis draadloos internet. Dit laatste is tijdens een onderzoek zeer populair gebleven in de intercity-treinstellen van de NS, nadat het twee jaar geleden voor het eerst het licht zag.

Ook ging na een uitstel van een maand de Lovetrein rijden. Dit vond plaats op woensdag de 21 maart, de dag dat de lente van start ging, een redacteur van Treinenweb was er bij om zich te laten vergezellen door de dames die meereisden met de trein, voor deze rit werd de Mat' 46 met het nummer 273 ingezet. Om de sfeer aan boord van deze trein compleet te maken was er een optreden van Nick en Simon voor de gelukkige reizigers. In deze maand was er de daaropvolgende dag een verstoring rond Amsterdam waarbij het treinverkeer in de ochtend verstoord was, iets wat zich helaas vaker heeft mogen herhalen in 2012.

Ook de nieuwe Fyra V250-trein is in deze maand door experts al afgeschaduwd als een verouderde trein, wat in een document stond waar RTL Nieuws zich de hand op legde. Zo zouden de deuren bij een hoge snelheid spontaan open kunnen gaan, lag er een 25kV kabel over het plafond van de machinistcabine en zouden er in veel gevallen printplaten door hebben kunnen branden bij proefritten.

April
In de maand april vond er bij Amsterdam een treinbotsing plaats tussen een SLT-Sprinter en een V-IRM-dubbeldekker. Bij de botsing raakten ruim 100 mensen gewond en overleed een dag later een vrouw. De botsing zou de oorzaak zijn wegens werkzaamheden waarbij de trein een ander spoor nam dan gebruikelijk, en het slechte zicht op een sein. Ook Leiden werd weer geplaagd door een treinbotsing. De derde in een paar jaar tijd, de oorzaak zouden gladden sporen zijn.

Verder verliep Koninginnedag  op het spoor weer goed, tot in vergelijking met twee jaar terug. Toen waren er veel mensen die treinen lieten stoppen door aan de noodrem te trekken om overvolgens de trein uit te springen en over het spoor te lopen, maar ook dit jaar zijn er een hoop extra agenten ingezet om de orde te handhaven. Mensen die toch het spoor op een foute manier wouden oversteken konden direct de boete aftikken bij de veiligheidsbeambten,

Mei
De eerste nieuwe treinen voor de vervoerders Arriva en Hermes (later bekend als Breng) zijn door de Zwitserse bouwer Stadler opgeleverd om vervolgens naar Nederland te gaan voor proef- en testritten. Arriva zal vanaf december gaan rijden op de Vechtendallijn, de lijn tussen Zwolle en Emmen, en het spoor tussen Arnhem, Winterswijk, en daarvandaan naar Zutphen. Vervoerder Breng zal een deel van het traject voor rekening nemen.

Ook gaf de NS gaf in deze maand aan dat er bij een kans op sneeuw in de winter dat de dienstregeling zal worden aangepast, iets wat niet bij velen in de smaak valt, maar wel moet zorgen voor een robuuste dienstregeling.

Aan het eind van deze maand werd tevens de Veteranentrein onthuld, een trein welke op de Veteranendag de veteranen naar naar Den Haag zou brengen, dit was niets meer dan een VIRM-dubbeldekker met wat simpele bestickering op de zijkant.

Juni
Een netwerkstoring trof op de eerste dag van deze maand het station van Utrecht Centraal, hierbij waren de kaartautomaten, servicebalies en OVchipkaart-zuilen enige tijd buiten werking, voor de reizigers werden er mobiele in- uitcheckpalen geplaatst.

Ook werd het toekomstig gebruik van het nieuwe ERTMS-beveiligingssysteem zekerder, want het kabinet besloot om eindelijk de knoop door te hakken om definitief door te gaan met het ERTMS-beveiligingssysteem, echter zal er nog een lange weg te gaan zijn om dit systeem op het spoor en in alle treinen in te bouwen. De Hanzelijn en de HSL-lijn zijn de eersten met dit beveiligingssysteem. Ook de NS heeft in deze maand een knoop doorgehakt, de papieren treinkaartjes zullen in het najaar van 2013 worden afgeschaft, en in een langzaam tempo zullen de verschillende soorten worden uitgefaseerd.

De Fyra had verder een slechte punctualiteit deze maand, dit kwam door een defecte spoorbrug in Amsterdam, hierdoor was de Watergraafsmeer, de standplaats van de Fyra-stellen, enige tijd onbereikbaar. Veel Fyra's vertrokken dus vanaf Schiphol in plaats van onze hoofdstad.

Juli
De top van ProRail krijgt geen riante salarisverhoging, hiermee hopen ze de samenleving tegemoet te komen na de perikelen van de afgelopen winters welke het spoor teisterden.

Ook was het raak op het rangeerterrein van Groningen, zo was er een GTW-trein door onbekende redenen ontspoord, een klus waarbij een hijskraan de trein weer op het spoor mocht zetten, echter ditzelfde werd een maand later nog een keer herhaald.

De ICM-treinstellen kregen vanaf deze maand eindelijk nieuwe bekleding over de stoelen, de huidige zou te veel vuiligheid aantrekken en lastig schoon te maken zijn, vanaf zu wordt er dus gebruik gemaakt van skai-leer.

Ook de ontvoerde Woerdense machinist Sjaak Rijke liet weer van zich horen, hij schijnt nog in leven te zijn nadat hij vorig jaar door Al Quaida ontvoerd is in Mali.

Voor Connexxion welke op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen rijdt is er goed nieuws: In het voorjaar van 2013 zal er een nieuwe GTW-trein in de dienstregeling komen om de oude Mat'64 trein te vervangen. Deze trein gaf in dit jaar overigens diverse problemen aan de ATB waarmee hij vele weken niet in dienst was.

Ander leuk nieuws aan het eind van deze maand is dat de Fyra V250 trein eindelijk na vele jaren in de reizigersdienst werd ingezet. Het betrof vooralsnog een serie extra ritten welke op de dag daarvoor in de dienstregeling werd ingepast, een heugelijk feit te noemen. Echter meldde het spoorbedrijf NS HiSpeed dat dit onder voorbehoud was. Als er een stel defect was zouden er omlopen van een treinstal kunnen worden geschrapt. Wel moest men toeslag voor de trein betalen.

Augustus
Een groot mega-onderhoud heeft het treinverkeer tussen Groningen en Leeuwwarden voor zestien dagen stilgelegd. ProRail heeft in deze zomervakantie zo'n 14,5 kilometer aan spoor vernieuwd, de reizigers konden gelukkig ook nog gebruik maken van een extra ingezette busdienst.

De invulling van de nieuwe dienstregeling welke op 9 december in zal gaan werd ook steeds meer bekender: Er gaan definief geen treinen meer stoppen op het station van Almere Buiten. De fracties van de VVD en GroenLinks waren er wel teleurgesteld in, maar ze hebben er alle hoop dat deze vanaf 2014 mogelijk nog weer terug kan komen. Ook de NS kwam even negatief in het nieuws, zij hebben enige tijd de persoonsgegevens van OV-chipkaart-abonnementhouders gebruikt voor marketingdoeleinden, maar nadat het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) hen op de vingers hadden getikt zijn ze hier uiteindelijk mee gestopt.

September
De Nederlandse Spoorwegen hebben sinds 1999 voor zeker 250 miljoen euro belastingen ontweken via een financieële constructie in Ierland. Om dit uit te kunnen voeren heeft het Nederlandse staatsbedrijf in 1998 het Ierse dochterbedrijf NS Financial Services opgericht welke de treinen in een leaseverband aan de NS in bruikleen gaf. Diverse politieke fracties waren het hier niet mee eens.

Vanwege werkzaamheden was Schiphol in een weekend voor een groot deel onbereikbaar. ProRail werkt de komende jaren aan verbeteringen van het spoor rond de luchthaven, waardoor er uiteindelijk meer treinen op het spoor kunnen rijden. De luchthaven was deze maand ook door rookontwikkeling in de tunnel diverse keren gesloten. De oorzaken waren rookvorming en opwaaiend stof welke in de tunnel aanwezig was. Dit stuitte uiteindelijk op nachtelijke werkzaamheden doro ProRail om de tunnel grondig door te lichten.

Door werkzaamheden aan de nieuwe tramverbinding naar de Uithof in Utrecht is de aansluiting van de Oosterspoorweg op het spoor Utrecht - Arnhem opgebroken en wordt het spoor ten zuiden van het Spoorwegmuseum afgesloten, hiermee komt er een einde aan de Heimwee Expresse welke via Maarn rijdt, deze zal vanaf nu via Amersfoort rijden.

De Nederlandse Spoorwegen nam een besluit om een groot deel van de aandelen van de gemeente Den Haag in openbaarvervoerbedrijf HTM over.

Oktober
De NS heeft bekend gemaakt dat de reisinformatie welke bij ProRail vandaan komt per 1 november naar de Nederlandse Spoorwegen gaat, op deze manier hopen ze de reisinformatie te verbeteren.

Strukton Rail en Arriva hebben een nieuwe werkplaats in Zutphen in gebruik genomen. De nieuwe werkplaats heeft vijf sporen, twee voor Arriva, en drie voor Strukton zelf. Strukton heeft zelf de aanleg van de werkplaats in eigen handen gehad.

Minister Schultz  (Infrastructuur, VVD) bereidt juridische stappen voor tegen België. Het buurland weigert namelijk geld uit te trekken voor de Fyra welke via de HSL van Breda naar Brussel loopt. Al maanden probeert onze minister in contact te komen met haar Belgische ambtgenoot Paul Magnette, maar tevergeefs, de Belgische minister laat maar niks van zich horen.

De Hanzelijn is na een bouw van ongeveer zes jaar dan eindelijk af, als laatste zijn onder andere de nieuwe spijkermatten op de brug aangelegd om te voorkomen dat waaghalzen zich op de bogen van de brug zich gaan begeven, al eerder was een stuntfietser dit vorig jaar nog gelukt. Wat rest zijn enkel nog proef- en instructieritten voor machinisten.

November
ProRail heeft enige vertraging opgelopen bij weekend-werkzaamheden rond Maastricht. Het treinverkeer vanuit Maastricht land heeft tot halverwege dinsdag last gehad van stremmingen, doordat een tunneldek niet tijdig geplaatst kon worden.

Vanaf nu heeft H.M. Koningin Beatrix een nog ruimere Koninklijke Trein, vanaf nu kan ze ook grote groepen gasten meenemen in haar twee nieuwe rijtuigen met de naam SR-11a en SR-12a. Deze zijn licht aangepast met onder andere een keukentje en hebben van binnen nog de eerste klas indeling, maar van buiten de blauwe koninklijke kleurstelling.

Een opmerkelijk bericht was te noemen dat Enkhuizenaars op een wilde manier op een rustige zondagmorgen wakker gemaakt door een mysterieus getoeter. Bij nader onderzoek bleek dat de tyfoon-toeter op een trein spontaan afging. De trein stond stil op het opstelspoor bij het station. Een monteur heeft de trein het na een half uur het zwijgen opgelegd.

Vanaf halverwege deze maand heeft de NS de kaartautomaten op de stations aangepast. De automaten zullen de reizigers nu nog meer stimuleren om gebruik te gaan maken van de OV-Chipkaart.

De brandmeldingen in de Schipholtunnel blijven het treinverkeer van en naar de luchthaven teisteren. ProRail laat diverse externe partijen onderzoek uitvoeren naar het ontstaan van de brandmeldingen in de Schipholtunnel. Net als de vorige maand hebben een reeks brandmeldingen het treinverkeer naar de luchthaven op ruwe wijze verstoord.

Aan het eind van de maand is het nieuwe tijdelijke stationsgebouw van Heerlen geopend, voor de reizigers was het wel even wennen en uitzoeken waar de trappen zijn. Totdat het nieuwe stationsgebouw af is wordt er nu een tijdelijk bedrijfsgebouw gebruikt voor het station.

December
De ingang van de nieuwe dienstregeling op 9 december, én de opening van de Hanzelijn. Zo mocht redacteur Ariën in samenwerking met ProRail een liveblog voor zowel ProRail als Treinenweb bijhouden over de opening van de 40 kilometer lange spoorverbinding tussen Zwolle en Lelystad, een ware eer was dit te noemen, gezien hij na afloop ook mee mocht borrelen met de hoge mensen uit de NS- en ProRail-top en de ministers. Ook treinliefhebber (en eigenaar van de Stichting Hondekop) Erik de Zwart was deze dag van de partij.

Ook opmerkelijk te noemen was dat er een 'aanslag' op de nieuwe GTW-treinen van Arriva werd gepleegd, welke op de lijn tussen Zwolle en Emmen (de Vechtendallijn) het oude Materieel '64 gaat vervangen, onverlaten hebben in een nacht een hele zijwand van één van deze treinen beschilderd met de beelden van een Mat'64 trein, een dure klus voor Arriva om deze weer schoon te laten maken, maar uiteindelijk wel gelukt, gezien de tijdsdruk omdat de trein zeker op korte termijn nodig was bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling.

Half december kwam het onderzoek naar de treinbotsing van afgelopen april naar voren. Hier werd officieel bekend gemaakt de Sprintertrein een rood sein gemist had, en dat een opeenhoping van fouten de oorzaak van de botsing was, die volgens NS president-directeur Bert Meerstad 'nooit meer plaats mag vinden'.

Ook ging in deze maand vanaf het ingaan van de nieuwe dienstregeling de Fyra V250-trein in dienst tussen Amsterdam en Brussel, die het stokje van de Beneluxtrein overnam. Al snel kwam deze trein door veelvuldige vertraging en uitval onder vuur te liggen bij diverse reizigersorganisaties tot aan de politieke fracties. Na een week liep het punctualiteitscijfer weer wat omhoog, dit zou komen doordat de NS en de NMBS diverse maatregelen genomen hadden, maar regelmatige langdurige vertragingen, daar was nog wel sprake van.

Voordat de Fyra de dienst overnam is er in samenwerking met enkele spoororaganisaties en stichtingen een poging gedaan om een B1100-locomotief, welke tot 2008 dienst had gedaan in de Benluxdienst, voor een enkele maal weer in te zetten. Hiermee zou de laatste Beneluxtrein op een feestelijke wijze af worden beeindigd. De locomotief werd tot ieders verbazing al overdag ingezet, waardoor het niet direct de laatste laatste benelux-trein van die dag was, maar spotters konden zeker hier gebruik van maken door overal langs de baan foto's van de combinatie te maken. Ook redacteuren Koen en Ariën reden met deze trein mee tot aan Brussel, om later weer met de laatste trein terug naar Nederland te gaan.

Treinenweb

Treinenweb heeft ook diverse ontwikkelingen meegemaakt. In maart van dit jaar is er gestart met de inzetslijsten van het materieel. Hierin kan je op de stationspagina direct met een enkele muisbeweging zien welk materieel er in een treinserie rijdt, en worden de actuele vertrektijden op de stationspagina automatisch herladen.

Ook is er een treinserie-pagina bijgekomen en een afkortingen pagina, welke de meest gebruikte afkortingen uit het spoorweg-jargon kent.

Op 13 april konden we dan eindelijk ons 5-jarige jubileum vieren, waarmee duidelijk werd dat het aantal nieuwsberichten per jaar in een stijgende lijn omhoog is gegaan. Een zeer mooie ontwikkeling vinden wij zelf, en ook dit jaar hebben we weer ons zelf in vergelijking met 2011 dan ook overtroffen met ruim 750 nieuwsberichten.

Uiteraard proberen we nog meer nieuws op de site te plaatsen, en nog meer interesante content. Dus houd de site, Twitter maar ook in 2013 goed in de gaten.

Slotwoord

Om dit jaaroverzicht van 2012 af te sluiten wensen we jullie allemaal een fijne, gezonde en vooral veilige afsluiting van het jaar, en uiteraard zullen we ook in 2013 weer klaarstaan om alle nieuws over de spoorwegen te publiceren.

Wat het volgende jaar ons zal brengen weet niemand nog, maar we wachten af.....

** Proost **