Schultz wil permanente oplossing spoorproblemen
De noodmaatregel om de dienstregeling op het spoor uit te dunnen bij dreigend winterweer moet zo snel mogelijk worden vervangen door een permanentere oplossing. Dat zei minister Schultz (Infrastructuur; VVD) dinsdag in een Kamerdebat over de problemen op het spoor.
De NS heeft aangekondigd om als er drie centimeter sneeuw valt of als het 10 graden vriest minder treinen in de dienstregeling te stellen. Naar verwachting gebeurt dit zo'n twaalf dagen per jaar. Hiermee moet grootschalige uitval van treinen worden beperkt.
Beter voor de reiziger
Volgens de minister zijn reizigers hiermee beter af dan als wordt vastgehouden aan de normale dienstregeling en deze zes dagen per jaar ontregeld zal raken door het winterweer. Gevolg van het preventief uitdunnen van de dienstregeling is wel dat een paar keer een zogenoemd weeralarm voor het spoor wordt afgegeven terwijl de weersomstandigheden wel prima zijn. "Better safe than sorry", zei Schultz in het debat.
De minister benadrukte dat het uitdunnen een tijdelijke optie is. De NS en Prorail gaan werken aan een permanente oplossing om het spoor betrouwbaarder en robuuster te maken. Dit kan echter wel een paar jaar duren, zei Schultz. Een indicatie kon je niet geven.
'Rondje om de kerk'
PVV, D66 en ChristenUnie willen dat er opnieuw wordt nagedacht over het veel omstreden 'rondje om de kerk'. Dit houdt onder meer in dat treinpersoneel op slechts een traject werkt, waardoor minder problemen ontstaan als een trein vertraging heeft of uitvalt. Nu moet een andere trein dan wachten tot bijvoorbeeld een machinist op het station is aangekomen.
Schultz voelt weinig voor het rondje om de kerk. Al een ruime tien jaar geleden was het NS-personeel daar zwaar op tegen dat er toen harde acties werden gehouden.
Bron: Nieuws.nl