NS onderzoekt proef met antivries op treinen
De Nederlandse Spoorwegen zullen aankomende winter een proef gaan uitvoeren om anti-vries aan te brengen op de laatste nieuwe treinen. Als de testen zullen gaan slagen, zullen in de opvolgende winter alle treinen van antivries worden voorzien.
Het antivries moet ervoor zorgen dat er geen brokken ijs en sneeuw zich aan de onderkant van een trein zullen vormen, dit zou kunnen leiden tot klemmende wissels en gevaarlijke situaties op het spoor. Ook het leidingwerk en de eventuele apparatuur onder de treinen kunnen hier mogelijk door worden beschadigd.
Garantiebepalingen
Al eerder werd bekend gemaakt dat het middel vanwege garantiebepalingen niet mag worden toegepast op de laatste nieuwe treinen (VIRM-IV van de dubbeldekkers, en de SLT-treinen). Nu zal de NS samen met de met de fabrikant de handen in één gaan slaan om het effect van antivries op de treinstellen te bekijken. In deze proef moet duidelijk worden of er volgend jaar toch gebruik van kan worden gemaakt. Ook zal de NS om gestechel te voorkomen met de fabrikant uitzoeken of de antivries-bepaling uit de garantievoorwaarden kan worden geschrapt.
Antivriesbehandeling
Vorig jaar werd er nog 3% van de treinen met antivries behandeld, vanaf nu zou dat 70% van de treinen moeten zijn in de dienstregeling. Het spuiten van de antivries zal gebeuren op speciale sporen op de opstelsporen. Zo is op dit moment de opstelplaats op de Utrecht Cartesiusweg hier geschikt voor gemaakt.
Bron: De Stentor