NS en Prorail: "Geen gezamenlijke visie"
De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail hebben geen gezamenlijke visie, ambitie en strategie. Deze is wel noodzakelijk om treinen veilig en op tijd te laten rijden.
Dat staat vermeld in een rapport welke door NS en ProRail is opgesteld en naar de Tweede Kamer is gestuurd, dat er afgelopen tijd veel kritiek op het gebrek aan samenwerking tussen NS en Prorail was, omdat dit soms voor problemen zorgde op het spoor. Hier hadden veel reizigers hinder van. Hierop hebben de NS en ProRail besloten naar de knelpunten te kijken. NS en Prorail gaan nu samen een visie ontwikkelen, schrijven zij in het rapport.
Knelpunten verbeteren
Op vijf onderwerpen kan de samenwerking volgens de spoorbedrijven beter.Zo moet er beter overleg plaats gaan vinden over de ontwikkeling van de infrastructuur, zoals spoor en seinen. Daarnaast moet ook de capaciteit op het spoor onderwerp van overleg zijn, evenals de dienstregeling. Het oplossen van de problemen bij winterweer moet ook in betere samenwerking gebeuren, evenals het kijken naar afspraken over de stations.
Op deze manier van samenwerking hopen beide bedrijven een beter product aan de treinreiziger te tonen. ''Nu al presteert het Nederlandse spoor internationaal vergeleken goed, maar het kan en moet nog beter'', aldus de bedrijven. Ze stellen dat de intensievere samenwerking plaats kan vinden, zonder dat de vervoerder en de beheerder worden samengevoegd tot een organisatie, zoals vroeger wel het geval was. Regelmatig zorgde dit voor discussie in de Kamer.
Langetermijnplan
Eerder stelde een onderzoekscommissie van de Tweede Kamer dat staatssecretaris Mansveld een langetermijnplan moet ontwikkelen voor het spoor, in plaats van steeds maar weer te reageren op incidenten.
Deze termijnplannen staan inmiddels op papier, maar binnen de kamer moet nog overleg erover plaatvinden. Waneer dit overleg plaatsvindt is nog niet bekend gezien het is uitgesteld omdat er nog weinig bekend is over de bezuinigingen binnen de infrastructuur.
Reizigersvereniging Rover is blij dat NS en Prorail ''hier nu eindelijk achter komen. Hun vinden dat dit al veel eerder zou moeten gebeuren, maar we zijn blij dat dit alsnog wordt opgepakt en hopen dat het snel tot verbetering voor de reiziger leidt''. Ook hoopt een woordvoerster van de reizigerorganisatie dat ze ook 'de eeuwige buitendienststellingen van ProRail' eens onder de loep nemen.
Bron: Nu.nl