NS voert extra waarschuwing voor rood sein in
De NS heeft besloten een extra systeem in de trein in te voeren, om machinisten te waarschuwen dat er een rood sein aankomt. Ook wordt meer tijd gereserveerd voor het laten kruisen en passeren van treinen. Dat schrijft het Parool op de voorpagina van de krant.
Deze maatregelen zijn aangekondigd op de dag dat het onderzoeksrapport over de Amsterdamse treinbotsing van 21 april verschijnt. Bij het onderzoek is gebleken dat een machinist een rood sein gemist had.
Het ATB-vv systeem dat treinen ook bij snelheden onder de 40 kilometer per uur kan stilzetten was verder ook niet aanwezig op het genegeerde sein, schrijft het dagblad. Naar aanleiding van dit incident hebben zowel NS als ProRail besloten om 25 miljoen euro in dit systeem te investeren.
Ook laat de NS het materieel onderzoeken door Britse onderzoekers. Zo zal worden onderzocht of het gebruik van ander interieur, en de indeling ervanhet letsel bij een ongeval kan verminderen. Bij de botsing klapten veel reizigers met hun hoofd tegen een glazen wand of paal, met vele slachtoffers tot gevolg.
Bron: AD