NS en Prorail onder verscherpt toezicht

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft Prorail en de NS onder verscherpt toezicht gesteld. De reden hiervan zijn de resultaten na het onderzoek van de treinbotsing in april, eerder dit jaar. Toen reed een dubbeldekstrein in op een sprinter. Bij dit ongeluk vielen vele slachtoffers en was er een dode te betreuren.

Een woordvoerder van de ILT zei het volgende"We hebben ze onder verscherpt toezicht gesteld om de aangepaste dienstregeling minder risicovol te laten lopen. Wij controleren of ze de maatregelen ook daadwerkelijk toepassen". De inspectie heeft met de Onderzoeksraad voor Veiligheid dezelfde mening dat de NS en Prorail een risicovolle dienstregeling hebben gehanteerd ten tijde van de treinbotsing. De treinen zouden te dicht op elkaar in de dienstregeling hebben gereden, iets wat niet mer zo mogen gebeuren, wij werkzaamheden die toen plaatsvonden.

Maatregelen
De ILT heeft maatregelen geëist om vervolgsituaties tegen te gaan. Toen het ongeluk gebeurde, waren er werkzaamheden aan de gang op het traject. De onderzoeksorganisatie zal vanaf nu controleren of aangekondigde maatregelen met de dienstregeling worden uitgevoerd. Normaal houdt de inspectie de veiligheidssystemen in de gaten, nu wordt er actief naar dit systeem gekeken'', laat een woordvoerster weten aan nieuwssite NU.nl.

"NS en Prorail hadden in de dienstregeling te weinig speling gepland voor de passage van twee elkaar tegemoetkomende treinen en te veel vertrouwd op de opvolging door de machinist van een rood sein. Omdat de veiligheidsrisico’s hiermee onvoldoende zijn meegewogen, voldoet het veiligheidszorgsysteem niet aan de wettelijke eisen'', kon een woordvoerder van de inspectie vertellen.

Rood sein
Volgens de inspectie vertrouwden Prorail en de NS, ondanks eerdere aanbevelingen, nog altijd te veel op het rode sein als laatste barrière, de inspectie vervolge dat de spoorbedrijven heel goed wisten dat dit 150 keer per jaar gebeurt.

Verscherpt toezicht
Volgens staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) hebben Prorail en de NS de aanbevelingen van de inspectie voortvarend overgenomen. Ze vindt het bevredigend dat nu wordt gekeken naar de planning, de techniek en de trainingen van machinisten. Zelf gaat ze uitzoeken hoe het onderzoek op beiden kan worden afgestemd. ''Het is belangrijk dat alle vormen van toezicht goed op elkaar aansluiten, maar we moeten goed uitkijken dat er geen hiaten vallen.'', aldus de staatssecretaris

Ongelukkige samenloop
NS-directeur Bert Meerstadt spreekt van een ongelukkige samenloop op de bewuste 21 april. De maatregelen die na de botsing in werking zijn gesteld, zullen niet mer voor een nieuw incident mogen zorgen, meenr hij.

Ook Marion van Gout - van Ginderen, directeur Prorail, beaamt dat., zij zei: "Het leidde het tot een keerpunt in onze cultuur. We hadden nog wel eens discussie over onze werkzaamheden aan de ene kant en het belang van de reiziger aan de andere. Die discussie is er niet meer.''

Lichtste sanctie
De directies van ProRail en NS lieten dinsdag weten in goed overleg met de inspectie te werken aan verbetering. Voglens hen is dit de lichst mogelijke sanctie die opgelegd is aan de bedrijven.

''Gelet op de diverse onderzoeken begrijpen wij dat de ILT zijn rol scherper oppakt. Zij kijken nu met ons mee en met de maatregelen die wij hebben genomen'', lieten directeuren Meerstadt (NS) en van Gout - van Ginderen (ProRail) weten.

Bron: Nu.nl