Arriva-machinist ontslagen na rijden door rood sein

Een Arriva machinist heeft op 14 december per abuis een rood sein gepasseerd bij spoorknooppunt Hefte - vlakbij Zwolle - omdat hij het traject niet kende. Dat meldt de Telegraaf dinsdag. De machinist is volgens de directeur van het vervoersbedrijf op staande voet ontslagen.

"Door niet optimale wegbekendheid kwam sein 222 iets eerder dan ik zelf verwachte”, schrijft de machinist op een forum. Het niet goed kennen van de rijweg is een doodzonde bij NS. „Bij ons mogen machinisten dan niet rijden. Het kan levensgevaarlijk zijn, als ze de baan niet goed kennen. Bij NS moeten ze die kennis ook steeds onderhouden”, zegt een woordvoerder van NS in de Telegraaf.

Ontslag
Naast de andere vervoersmaatschapijen op het spoor moeten ook Arriva-machinisten wegbekendheid op de trajecten hebben, zegt de vervoerder. Na het incident is direct een standaard veiligheidsprocedure gevolgd. Vanwege de uitkomsten van het onderzoek is de betrokken machinist op staande voet ontslagen

30 meter na het rode sein
Het incident deed zich voor met een trein uit de richting Emmen naar Zwolle. Die treindienst was slechts een paar dagen voor het incident - op 9 december - in handen gekomen van Arriva. De machinist was nog maar sinds een half jaar bevoegd. De machinist schrijft op het forum dat de trein 30 meter na het rode sein tot stilstand kwam.

Minder veilig
Een anonieme machinist zegt in de krant dat Arriva veel minder veilig is dan NS. Ook bij FNV bestuurder Roel Berghuis heeft dergelijke signalen gehoord. Arriva stelt in een reactie zich niet in dat beeld te herkennen. "Veiligheid staat bij ons voorop" schrijft de directeur in de krant. De vervoerder wijst op het onafhankelijke 5-jaren rapport van de inspectie. Daarin wordt geconcludeerd dat Arriva op een veilige manier haar dagelijkse werkzaamheden doet. Ook wijst Arriva op de veiligheidseisen die aan machinisten worden gesteld.

Rood sein passage
Per miljoen treinkilometers passeert Arriva gemiddeld één keer een rood sein. Bij de Nederlandse Spoorwegen is dat net iets minder dan één keer (0,8 keer). Bij Veolia, Connexxion en DB Autozug ligt dat percentage veel hoger. Dat blijkt uit cijfers van de inspectie over de periode 2007 - 2011.

Bron: Treinreiziger