Bijna 30% Fyra Amsterdam - Brussel treinen nog te laat
Bijna dertig procent van de internationale Fyra treinen was de eerste maand minimaal vijf minuten of meer te laat. Bij binnenlandse NS treinen is dat vijf a zes procent. Failra, die cijfers berekend aan de hand van de actuele vertrektijden, komt zelfs op een nog hoger percentage vertraagde treinen.
NS Hispeed en NMBS vinden dat de prestaties van de Fyra Amsterdam - Brussel de goede kant uit gaan, maar erkennen dat de kwaliteit nog onvoldoende is. Volgens Michel Jadot is dat niet vreemd omdat het spoor nieuw is (gereed sinds 2008) en de treinen nieuw zijn (1e trein sinds 2009 in Nederland). Directeur van NS HiSpeed dhr. Siebers zei hierover in het Radio 1 Journaal: "Een van de problemen waar de Fyra mee kampt is dat het dataverkeer (red. verbinding met het ERTMS-veiligheidssysteem) tussen trein en baan soms uitvalt." Volgens hem zijn veel van deze problemen voorbij.
Aanloop problemen
“De ervaring leert dat het rijden op een nieuwe (grensoverschrijdende) lijn, met een nieuwe trein en met nieuwe beveiligingstechniek geen sinecure is. Dat is ook gebleken bij eerdere ervaringen" aldus de topman. Het zou logisch geweest zijn als NMBS Europe en NS Hispeed aanloopproblemen hadden verwacht, dat zij ook de Benelux hadden laten rijden. Daar is echter niet voor gekozen.
Grote vertragingen
In de eerste maand kwam de Fyra Amsterdam - Brussel veelvuldig tot stilstand. Vertragingen van 30 minuten of meer deden zich geregeld voor. Een aantal keer liep de vertraging zelfs op tot meer dan twee uur.
Aantal reizigers
In de eerste maand stapten 110.000 reizigers in de internationale Fyra. Hoveel dat er eerst met de Benelux waren, kon een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen niet direct zeggen, maar belooft die cijfers op te zoeken. Treinreiziger.nl schat dat de Benelux zo'n vijftig procent meer reizigers vervoerde.
Prestaties
Maatschappij Voor Beter OV wijst net als Treinreiziger.nl op de niet gehaalde afspraken. Zo werd Hans Huisinga in 2001 ontslagen omdat volgens de 3-minutennorm 20,1% van de treinen te laat was (omgerekend naar de huidige 5-minutennorm was 12,2% van de treinen te laat). NS Hispeed komt met de internationale Fyra zelfs niet in de beurt van die prestaties. Ook wijst Voor Beter OV erop dat nog steeds de helft van de afgesproken Fyra frequenties nog niet rijdt.
Sander de Rouwe van het CDA heeft over de problemen uitleg gevraagd van staatssecretaris Mansveld.
Bron: Treinreiziger