ProRail hijst wagons en loopbrug bij Spoorwegmuseum op
Dinsdag 22 januari 2013 was een historische dag in de geschiedenis van het Spoorwegmuseum. In de ochtend is ProRail begonnen met het verhuizen van vier oude goederenwagons die achter het museum stonden. Deze zijn naar een ander spoor gebracht. Ook is de oude lopobrug verwijderd, welke al jaren buiten gebruik was.
De wagons zijn verplaatst maar de loopbrug zal afgevoerd worden, deze zal moeten wijken voor de herstructurering van de sporen naar het museum toe. Vanaf november 2012 is een deel van de Oosterspoorlijn aan de kant van Utrecht Lunetten definitief afgesloten voor treinverkeer. De pendeltrein van het Spoorwegmuseum en bijzondere, oude treinen kunnen het museum nu nog maar via één kant verlaten en bereiken, de kant via Amersfoort en Hilversum (hoewel er mogelijk plannen zijn om het spoor naar Hilversum ook af te sluiten, red.).
Om de collectie beter te kunnen rangeren past ProRail het spoor bij het museum aan. Zo kunnen treinen straks net als vroeger stoppen langs het perron aan het Maliebaanstation, waarin het museum gevestigd is. Hiervoor moeten de goederenwagons en de loopbrug wel wijken.
Bron: ProRail