HSA leidde 130 mln euro verlies in 2011
De HSA (High Speed Alliance die de exploitant van de Fyra is, heeft in 2011 een netto verlies van honderddertig miljoen euro geleden. Dat blijkt uit de jaarcijfers die door Treinreiziger.nl zijn opgevraagd bij de Kamer van Koophandel. De Nederlandse Spoorwegen die voor 90 procent eigenaar zijn van de HSA staan garant voor het bedrijf.
De verliezen voor de hogesnelheidslijn zijn niet nieuw, het bedrijf heeft sinds de start alleen maar verlies geleden. Zo kwam het netto resultaat in 2009 zelfs uit op een verlies van 151 miljoen euro.
In 2001 won de alliantie van KLM en NS de aanbesteding voor de hogesnelheidslijn en beloofde jaarlijks 150 miljoen euro te betalen voor de concessie. Dat bedrag valt echter onmogelijk terug te verdienen, waardoor er in 2011 een faillissement dreigde.
Faillissement afgewend
Dat fallissement werd eind 2011 afgewend doordat NS zich garant stelt voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn. In ruil daarvoor heeft de staat besloten de HSL-lijn vanaf 2015 bij de concessie van het normale spoor te voegen waardoor de NS minder te betalen. Doordat NS minder hoeft te betalen, loopt de staat tot maximaal 1 miljard euro mis.
Extra kosten
In 2013 had HSA door de introductie van de nieuwe Fyra treinstellen meer omzet moeten gaan genereren. Echter doordat alle nieuwe V250 Fyra treinstellen nu aan de kant staan vanwege technische mankementen, heeft het bedrijf alleen maar te maken met extra kosten. De Belgische spoorwegen, waarmee samen de internationale Fyra's mee worden geexploiteerd, maakte vrijdag bekend enkele miljoenen extra kosten te maken door de problematische introductie van de Fyra.
KLM
Behalve NS is ook KLM voor tien procent eigenaar van HSA. Treinreiziger.nl vroeg KLM wat de miljoenen verliezen voor de luchtvaartmaatschappij betekenen. Het bedrijf wil echter daarover geen uitspraken doen. KLM bracht in 2001 samen met NS een bod uit op de hogesnelheidslijn, omdat de luchtvaartmaatschappij gelooft in de transitie tussen Air en Rail. "Het biedt een mogelijkheid om kortere routes te vervangen van Air naar Rail" stelt een woordvoerder van KLM.
Geen transitie
Van die transitie is echter tot nu toe weinig terecht gekomen. "Op dit moment vliegen wij nog tussen Amsterdam en Brussel. Als de transitie van Air naar Rail dan een feit is, is de luchtverbinding niet langer noodzakelijk" vervolgt de woordvoerder. Meer dan dat wil de luchtvervoerder over de deelname in HSA niet kwijt. Onduidelijk is in hoeverre KLM betrokken was bij de ontwikkeling van de hogesnelheidslijn business case, of dat daarbij werd vertrouwt op de kennis van NS.
Bron: Treinreiziger