ProRail: "Spoorbeveiliging versneld uitbreiden"

Het spoorbeveiligingssysteem ATBvv dat alle treinen stilzet als ze door rood rijden, moet versneld worden uitgebreid. Dat zegt ProRail-directeur Marion Gout-van Sinderen zaterdag in een interview in het AD.

Het aantal botsingen tussen treinen is in 2012 teruggebracht van drie naar één, net als het aantal ontsporingen. Maar het blijft lastig. Het aantal roodseinpassages stijgt bijvoorbeeld. Statistisch gezien heb je dan kans op één ongeluk. Dat is de reden waarom ik zo hamer op uitbreiding van ATBvv", zegt Gout-van Sinderen.

In 2012 reed er 175 keer een trein door rood. In 2011 was dit nog 155 keer. Met ATBvv worden ook treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur rijden stilgezet als ze een rood sein missen. Nu kan de trein nog doorrijden met de lage snelheid.

Treinramp vorig jaar
De treinramp die vorig jaar in april plaatsvond in Amsterdam en waarbij een dode viel en 190 mensen gewond raakten, laat volgens Gout-van Sinderen de noodzaak zien van het versneld aanleggen en uitbreiden van het ATBvv-beveiligingssysteem.

"Daarom ben ik zo verbeten over de aanleg van dit systeem. Het betekent niet dat geen treinen meer door rood rijden. Maar als het gebeurt, stopt de trein automatisch", zegt ze.

Eind 2015 wil dat ProRail 5.000 van de 12.500 seinen langs het spoor met ATBvv moet zijn uitgerust. Op dit moment zijn dat 2000 seinen en dit jaar worden er nog 500 omgebouwd.

Ombouw
"We hebben de ambitie om het sneller te doen, maar het is simpelweg niet mogelijk. Het materiaal moet worden besteld en het geld is nog niet beschikbaar, maar de staatssecretaris heeft een gewillig oor voor mijn plannen", zegt Gout-van Sinderen. Volgens haar worden de kosten voor het versneld aanpassen van de seinen geschat op 100 miljoen euro. In Den Haag is er discussie of het geld voor het ATBvv-systeem moet worden ingezet, of voor een nieuw Europees railsysteem.

Wachten op de aanleg van het meer geavanceerde beveiligingssysteem ERTMS, waar waarschijnlijk in 2016 mee wordt begonnen, is geen optie voor Gout-van Sinderen. "Het versneld uitbreiden van ATBvv moet gewoon nu. Met wachten op ERTMS zijn we nog wel even zoet." Dit ERTMS-systeem wordt op dit moment op de HSL gebruikt, en getest op het bestaande spoor tussen Utrecht en Amsterdam. Ook de Hanzelijn is er inmiddels van voorzien, hoewel het daar nog niet operationeel is.

Bron: RTV Utrecht