'Fyra moet 12 keer per dag gaan rijden'

De intercity die de Fyra vervangt moet minstens 12 keer per dag gaan rijden. Dat vinden PvdA, D66 en CDA. Ook moet de alternatieve trein een paar keer per dag door gaan rijden naar Amsterdam.

'Nu een definitieve oplossing zo lang op zich laat wachten, is een halve dienstregeling gewoon niet voldoende', aldus D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven woensdag. 'Zolang de Fyra niet rijdt, moet er een volwaardige verbinding zijn met Brussel', stelt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland.

Op dit moment rijdt de Fyra twee keer per dag vanuit Den Haag en Brussel, vanaf 11 maart moet dit verhoogd worden naar 8 keer per dag. Maar kamerleden pleitten voor een dienstregeling van 16 keer per dag een trein. Dit reed de Fyra namelijk ook.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) moet dan ook alles op alles zetten om de alternatieve treindienst verder uit te bouwen, vindt Van Veldhoven. Volgens haar moet er in april een plan op tafel liggen.

Punctuatiteit monitoren
Ook moet Mansveld strenger in de gaten houden of de intercity op tijd rijdt en niet te vaak uitvalt, stellen D66,CDA en de ChristenUnie. Kamerlid Carla Dik-Faber zei dat volgens de regels nu 7 procent van de treinen mag uitvallen, wat minder is dan wat de Fyra had. 'Ik vrees dat de reizigers naar Brussel de komende maanden te maken krijgen met veel vertragingen en de NS kan daar dan niet meer op aangesproken worden. Volgens haar moet de staatssecretaris er veel strenger in zijn.

Daarbij is de ChristenUnie tot de mening gekomen dat waneer de Fyra weer in dienst komt dat de tijdelijke intercity-verbdining niet direct mag worden opgeheven. 'De reiziger mag niet weer proefkonijn worden. Laat de Fyra zich eerst maar een half jaar bewijzen zonder problemen', aldus Dik-Faber.

Vaker rijden
Vanaf 11 maart gaat de intercity acht keer rijden.  Een woordvoerder van NS Hispeed weet nog niet of ze vaker deze trein kunnen laten rijden dan 16 keer per dag. Dat is volgens de woordvoerder van het spoorbedrijf afhankelijk van de beschikbaarheid van personeel, infrastructuur, materieel en opleidingsmogelijkheden. Ook moeten er dingen worden afgestemd met de Belgische vervoerder.

Vandaag gaat de Tweede Kamer met Staatssecretaris Mansveld in gesprek over de Fyra.
 

Bron: Algemeen Dagblad