Treindienstleider oorzaak van botsing op Maasvlakte

De frontale botsing tussen twee goederentreinen op de Maasvlakte in april vorig jaar werd veroorzaakt door een vergissing van de treindienstleider. Deze liet de twee treinen per ongeluk in tegengestelde richting toe op hetzelfde spoor.

Ook spoorbeheerder Prorail had volgens de inspectie de treindienstleiding en de infrastructuur op orde. Zo werden de wissels handmatig bediend en niet overal stonden seinen. Daarin schoot het veiligheidszorgsysteem van de spoorbeheerder tekort, aldus de inspectie. Inmiddels heeft Prorail orde op zaken gesteld en het systeem aangepast.

Te hoge snelheid
De botsing is niet alleen aan ProRail te verwijtten, maar ook de machinist van één van de goederentreinen reed te hard, ondanks hij beperkt zicht had. Daardoor kon de trein niet op tijd stoppen. Door de hoge snelheid waren de gevolgen van de botsing flink groter.

Het ongeluk vond plaats op 13 april bij de kruising tussen de Yukonweg en Missouriweg, twee machinisten van de één van de treinen raakte licht gewond aan het hoofd. De machinist van de andere trein bleef ongedeerd.

De botsing veroorzaakte veel schade aan de locomotieven, wagons, lading en de spoorweginfrastructuur. Het reizigersverkeer had niet te lijden onder de botsing, het ongeval vond plaats op een goederenspoorlijn.

 

Bron: Nieuws.nl