ProRail meet reizigersstroom op station Groningen
Spoorbeheerder ProRail gaat de reizigersstromen op station Groningen acht weken lang meten via de mobiele telefoons van reizigers. Met deze gegevens worden de voorkeuren voor looproutes van reizigers zichtbaar. Het wordt gebruikt bij de plannen om het station te verbeteren.
Doordat mobiele telefoons en tablet voortdurend signalen kunnen uitzenden via WiFi en Bluetooth zenden ze constant automatisch een uniek nummer uit. Speciale kastjes op het station vangen deze signalen op, anonimiseren ze en slaan ze dan op. Zo kunnen de strategisch opgehangen kastjes zien waar een reiziger vandaan komt, waar deze heen gaat op het station en hoeveel dat er zijn. Daarnaast wordt er ook met infraroodmeters op drukke plekken het aantal passanten geteld. In totaal worden er 22 van deze 'reizigersmeters' opgehangen.
Bij dezemeting zullen er overigens geen persoonlijke en naar personen herleidbare data worden gebruikt. De reizigers blijven volledig anoniem.
Onderzoek
De informatie wordt geanalyseerd en tot modellen verwerkt. Het zorgt later voor een haalbare, veilige en dus comfortabele overstap. Het voorkomt ook dat straks te veel reizigers op een perron zouden komen te staan. De kastjes worden komende week opgehangen, waarna de meting start.
Bijzonder
Het is voor het eerst dat ProRail op zo grote schaal op een treinstation gebruik maakt van deze techniek. ProRail wordt daarbij geholpen door het bedrijf NPC, onderdeel van RoyalHaskoningDHV. Er zijn al ervaringen opgedaan met de techniek op station Utrecht en station Amsterdam en op luchthavens in binnen- en buitenland. Het alternatief is een telling met de hand, welke minder nauwkeurig is.
Nederlandse Spoorwegen
Het is niet de eerste keer in Nederland dat er reizigerstromen bij reiziger wordt gemeten. Zo is de NS onlangs ook een proef aangegaan met het meten van de reizigersdichtheid in de trein. Hiervoor zijn enkele tientallen ICM-treinstellen op het traject tussen Zwolle en Roosendaal uitgerust met speciale meetapparatuur. De bedoeling van dit project, welke nu nog in proeffase is, dat reizigers aan de hand van een 'app' op een telefoon kunnen zien hoe druk het in hun trein is, en waar ze het beste in kunnen stappen.
Bron: ProRail