Intercity Belgie; rijdt nu vaker, maar minder goede aansluiting
Vanaf vandaag rijdt de tijdelijke intercity Den Haag - Brussel eens per twee uur, in plaats van twee keer per dag. Deze trein moet het leed van de weggevallen Fyra Amsterdam - Brussel verkleinen. Voor Beter OV is echter minder enthousiast, want de reistijden naar Antwerpen gaan er juist op achteruit, terwijl de frequenties hetzelfde blijven.
Reizigers vanuit Amsterdam naar Antwerpen zijn per vandaag zelfs 17 minuten meer kwijt. Dat komt doordat de binnenlandse Fyra (die wel gewoon rijdt) in Rotterdam een slechte aansluiting geeft op de intercity Den Haag - Brussel. Tot vorige week waren er betere aansluitingen, dat kwam doordat er toen nog een pendeltrein Roosendaal - Antwerpen reed. Maar omdat er nu frequent een rechtstreekse trein uit Den Haag rijdt, is deze trein weer opgeheven.
Reizigers die vanuit het midden en zuiden van ons land via Breda en Roosendaal naar Antwerpen reizen, zijn tien minuten langer onderweg. Vanuit Den Haag en Rotterdam zijn reizigers niet langzamer, maar ook niet sneller. Wel blijft hen nu een overstap in Roosendaal bespaard.
Voor Beter OV is net als Rover niet tevreden over het verdwijnen van de intercity Roosendaal - Antwerpen. Rover maakte zich eerder boos omdat de eerste verbinding richting Antwerpen later tot stand komt en dat er tussen Roosendaal en Antwerpen twee treinen per dag minder gaan rijden.
De reizigersorganisaties willen het liefst ieder uur een trein tussen Amsterdam en Brussel, net zoals tot december. De NS zegt dat dit rond Schiphol niet inpasbaar in de dienstregeling is. De Tweede Kamer en staatssecretaris Mansveld willen ook bekijken of er naar België meer treinen kunnen gaan rijden. Mansveld hoopt daar deze maand meer duidelijkheid over te geven.
Tot op heden is het lot van de buiten dienst dienst gestelde Fyra V250-treinen nog onzeker.
Bron: Treinreiziger