Nieuwe SLT-Sprinters in de startblokken
De Nederlandse Spoorwegen zetten vanaf januari dan eindelijk de nieuwe Sprinter-treinen in tussen Den Haag Centraal en Gouda/Utrecht. De nieuwe stoptreinen zouden al vanaf medio december gaan rijden, maar door kinderziektes is de ingebruikname vertraagd. Zo waren er problemen met de ATB die de snelheid op het spoor waarborgt, en de boordcomputer die regelmatig bij het aankoppelen van slag raakte.
Dit lijkt nu opgelost te zijn door leveranciers Siemens en Bombardier.
De nieuwe voertuigen worden de komende maand eerst ingezet op de lijn Den Haag-Gouda/Utrecht, die in onze regio stopt bij de stations Den Haag Centraal, Voorburg, Ypenburg (Den Haag), Zoetermeer en Zoetermeer-Oost. De Spoorwegen hadden in eerste instantie 35 Sprinters besteld bij de fabrikanten Siemens en Bombardier. Daar zijn recent nog 64 nieuwe voertuigen bijgekomen, die later in 2009 worden ingezet. Met de order is in totaal een investering van 647 miljoen euro gemoeid.
De nieuwe treinen hebben een gelijkvloerse instap vanaf het perron, wat het reizen voor mindervaliden aantrekkelijker maakt. De treinen hebben, in tegenstelling tot de oude Sprinters, airconditioning. Aan boord zijn cameratoezicht en informatieschermen met actuele aankomst- en aansluittijden. Glazen wanden, ook achter de machinistencabine, moeten zorgen voor een open en transparante indeling. Wel tot in tegenstelling van de vorige generatie Sprintertreinen mist hier een toilet. Bij de renovattie van de bestaande Sprinter-tweetjes (SGMm-2) is deze ook al verwijderd.
Bron: Algemeen Dagblad