ProRail verstevigt brugpijlers van spoorbruggen

Spoorbeheerder ProRail gaat de komende maanden beton storten rond de brugpijlers in de Waal bij Nijmegen en in de IJssel bij Deventer. Hiermee wilt het spoorbedrijf voorkomen dat spoorbruggen instorten. Dat zou kunnen gebeuren als vanaf volgend jaar langs de rivieren nevengeulen worden gegraven om het rivierwater bij hoogwater meer ruimte te geven.

De bedoeling is dat de pijlers uit de 19e eeuw straks in hoogwatergeulen komen te liggen. Om de geulen aan te leggen wordt er zand en klei weggegraven waardoor de bruggen hun stevigheid zouden kunnen verliezen. Bij een zware belasting zou de brug dan in kunnen storten of onstabiel kunnen worden.

In Nijmegen blijft het niet bij het storten van beton rond de pijlers. Daar wordt  straks een stadseiland aangelegd. Drie pijlers van de spoorbrug staan straks in de hoogwatergeul. ProRail graaft daar in het water sleuven van 1,5 meter breed en 23 meter diep in de lengte van 80 meter. Op de bodem wordt bentoniet gestort, een waterdichte kleisoort. Daarna volgt bekisting, die tenslotte wordt gevuld met beton.

Eind dit jaar moet de klus die 6,5 miljoen euro kost er op zitten, en moeten de pijlers aangepast zijn.

De spoorbeheerder verwacht dat de treinen tijdens de werkzaamheden gewoon door kunnen rijden over de bruggen.

Bron: Treinreiziger