Tweede kamer wil onderzoek naar alternatief voor Fyra
Als het aan de Tweede Kamer ligt zal er een onderzoek komen naar een definitieve vervanger voor de Fyra, de hogesnelheidstrein tussen Nederland en België, die al sinds januari aan de kant staat. De Kamer wil dat het onderzoek door zowel Nederland als België uit gevoerd wordt.
Het alternatief voor de Fyra moet voor een uursdienstregeling gaan zorgen, waarbij er dus elk uur een trein zal rijden. Ook willen de kamerleden van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) gaan horen wat de exacte reden is waarom in 2011 de intercity tussen Maastricht en Luik verdwenen is uit de dienstregeling. De NMBS zelf gaf aan dat het nodig was omdat het te krap in de dienstregeling zat.
Fyra V250
In april 2007 had de Fyra verbinding van start moeten gaan, maar vanwege de vertraagde levering en de vertraagde in gebruik stelling van de HSL-lijn is dit uiteindelijk vijf jaar vertraagd. Pas vorig jaar in juli werd op een binnenlands Fyra-traject tussen Amsterdam en Rotterdam een Fyra V250-trein ingezet. In december van vorig jaar werd de V250 in de dienst gesteld tussen Den Haag en Brussel om de Beneluxtrein met getrokken rijtuigen over te nemen, echter was deze dienst geen lang leven beschoren.
Nadat in januari van dit jaar tijdens sneeuwbuien bepalting van de trein los is komen te zitten, waarna enkele onderdelen op het spoor belandden was dit voor de NMBS de druppel de emmer deed overlopen, en kwam er een rijverbod voor de treinstellen in België. Ook de NS heeft toen de stellen buiten dienst gesteld, zodat de bouwer Ansaldobreda de problemen op kon lossen.
Vervangende intercity
Als vervanger van de V250 Fyra is er een intercitydienst tusen Den Haag en Brussel/Antwerpen indienst gesteld welke 8 peer per dag rijdt. De voornemens zijn om in de zomer hier 10 uur per dag van te maken. De plannen om er uiteindelijk 16 treinen per dag te laten rijden is te ingewikkeld
Eerder schreef Staassecretaris Mansveld al dat de tijdelijke intercity naar Brussel mogelijk permanent blijft, maar ze kon daar nog geen uitsluitsel over geven. Omdat er te weinig zekerheid is voor een permanent alternatief, is de gemeente Den Haag begonnen met een aanbesteding voor een trein tussen Den Haag en Brussel. Eind dit jaar moet daar meer duidelijkheid in zijn.
Hoop op V250 Fyra
In juni hoopt staatssecretaris Mansveld meer te weten over de kansen dat de Fyra V250 toch weer gaat rijden. De Tweede Kamer houdt op 18 juni een rondetafelgesprek over de Fyra en debatteert er 2 dagen later over met Mansveld. De mogelijkheid bestaat dat alle stellen gaan rijden, een deel daarvan of het einde van de V250-trein. Inmiddels is er er door een het externe onderzoeksbureau Mott McDonald een onderzoek gestart naar de technische staat van de Fyra, de resultaten van dit onderzoek zullen betrokken zijn bij het gesprek in juni van de Tweede Kamer.
Bron: Treinreiziger